torsdag 11 april 2013

På urologen

Den här veckan har jag varit på urologavdelningen och det har varit väldigt bra. Jag har fått vara med på op varje dag, efter att avdelningsarbetet varit avklarat. Överläkaren och ST-läkaren har dessutom varit väldigt trevliga och hjälpt mig så mycket de kan med pappersarbetet, för att jag ska hinna vara med dem på op. Imorgon ska jag göra ett inhopp på akuten eftersom en kollega blivit sjuk. Eftersom jag jobbar fredag kväll förväntar jag mig att få in en del sårskador. Sårskador tillhör de åkommor jag gärna handlägger på akuten, eftersom det är kul att suturera och se det oftast fina resultatet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag är så avis på dig! Min högsta dröm är att bli läkare. Jag blir tokig snart av att jag vill så gärna men att det är matten som kanske kommer vara det som sätter stopp för mig. Läser just nu till sjuksköterska och har planer på att försöka läsa in behörighet till läkare när jag är färdig och försöka skriva högskoleprovet flera gånger om så behövs. Skulle det misslyckas har jag min sjuksköterskeutbilning att falla tillbaka till. Därför läser jag till det först :-) Tänker dock försöka göra mitt yttersta för att bli läkare ger inte upp förrän jag försökt.

Min fråga: Hur mycket matte innehållet läkaryrket? Jag känner till läkemedelsberäkningarna etc, men används matematiken från kemi och fysik mycket? Vilken matte inom yrket är svårast? Blir så ledsen att mina mattekunskaper inte är tillräckliga för jag vet att jag skulle bli en fantastisk läkare! :-)

Anonym sa...

Hej! Tack för din blogg! Ska vik:a på urologen i sommar (första ul vik:et - nervös!!), har du några bra tips vad man kan tänka på, läsa innan etc? Ha det bra, lycka till med allting!

Anonym sa...

Hej! Jag undrar också om du kan ge lite generella råd inför första vikariatet?

Anonym sa...

Hej jag är 14 och funderar på att bli läkare. Jag tittar mycket på sjukhus serier som tex Greys anatomy, city akuten m.fl. Och undrar om dessa tv-serier glamoriserar yrket ?? Är det likt?? Eller helt annorlunda?

ST-läkaren sa...

Hej!

Anonym 1: Det krävs sällan några matteberäkningar i läkaryrket och när de behövs så har jag inte upplevt dem som svåra. Man behöver inte alls kunna så avancerad matte och fysik för att klara läkaryrket, men kraven för att komma in på utbildningen kräver det ändå.

Anonym 2: Förutom urologi, så tycker jag att du ska repetera kirurgi (i fall att det läggs in kirurgipatienter på urologen), grundläggande internmedicin (som t.ex. elektrolytrubbningar) och grundläggande infektion (framförallt hur man behandlar post op-infektioner).

Anonym 3: Generella råd är, förutom att läsa på just det område som du ska jobba inom, att repetera de basala kunskaper som kan behövas inom de flesta specialiteter. Infektioner och elektrolytrubbningar är exempel på tillstånd som är ganska vanliga på de flesta avdelningarna. Repetera också statustagning, som kan vara relevant för ditt område.

Anonym 4: Jag har inte tittat så mycket på tv-serierna som du nämner, men jag kan tänka mig att den stora skillnaden är att det inte sker så mycket intriger i verkligheten. :-)

Skicka en kommentar