söndag 23 mars 2014

Psykiatri

För några veckor sedan bytte jag placering från medicin till psykiatri. Internmedicin var lärorikt och intressant, men samtidigt lite skrämmande brett. Det gäller att ha koll på allt från ovanliga arytmier till akut njursvikt. Jag imponerades av alla överläkare, som mitt i natten blev väckta och kunde svara på alla möjliga frågor. Det kan inte vara lätt att t.ex. vara hematolog och sedan gå bakjour och vara tvungen att ha koll på det mesta som rör nefrologi, kardiologi, lungmedicin o.s.v.

Psykiatriplaceringen skiljer sig ganska mycket från placeringarna på internmedicin och kirurgi. En stor del av arbetspasset går ut på att sitta i samtal och därefter skriva lååååånga daganteckningar. Jag tycker dock, till skillnad från många andra, att psykiatri är ganska intressant. Jag tror däremot inte att jag skulle vilja jobba med det i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar