söndag 26 september 2010

Dermatologikurs

Nu har redan en vecka av tre förlöpt på hudkursen. Jag har alltid tyckt att dermatologi är intressant och än så länge är jag väldigt nöjd med kursen. Under veckan har jag fått träna praktiska moment som t.ex. kryobehandling på grisfötter. Jag har även träffat några patienter med hudsjukdomar och lyckats ställa flera korrekta diagnoser. Just nu håller jag på att lära mig att känna igen olika maligna och benigna hudtumörer. I början trodde jag att det skulle bli ganska lätt, men efter ett par föreläsningar i ämnet känner jag mig mer förvirrad. Jag ska plocka fram hudboken nu och jämföra bilder på de olika tumörerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad använde du för bok under dermatologikursen? räcker inte läkemedelsboken plus internet?

ST-läkaren sa...

Jag använde boken "Rorsmans Dermatologi Venerologi" och tyckte att den var jättebra. Den innehåller framförallt många bra bilder, som är bra att titta på när det är dags att memorera alla utslag och prickar.

Skicka en kommentar