torsdag 9 september 2010

Spännande patienter

Den här veckan har spenderats på en ny avdelning med en ny handledare. Handledaren är okej, men kanske inte världens mest entusiastiska. Jag har dikterat epikriser, skrivit daganteckningar och tagit blodgaser dagligen. Jag har även sett ett par mycket intressanta patientfall under veckan. Överläkarna på avdelningen har kliat sig i huvudet, diverse konsulter har tillkallats och alla har funderat. Patienternas diagnoser är fortfarande oklara. Det är vid sådana patientfall jag som läkarkandidat blir i mitt esse och ivrigt letar efter möjliga differentialdiagnoser. Än har vi ingen aning om vad patienterna lider av, men jag hoppas för patienternas skull att vi hittar något svar snart. Spännande!

P.S. Blodgaserna går helt plötsligt jättebra igen. Förra fredagen lärde jag mig en ny teknik som har gett vinst varje gång. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar