måndag 10 januari 2011

Vilket sjukhus ska jag välja?

Fråga: Jag funderar på vilket sjukhus jag ska välja inför termin 3-6. Vilket är bäst och är det stor skillnad mellan sjukhusen? Hälsningar KI-student

Svar: Hej KI-student! Enligt min erfarenhet har de flesta varit nöjda med sina kurser, oavsett vilket sjukhus de har varit på. Därför kan jag inte ge något konkret tips på vilket sjukhus som är bäst att välja. Undervisningen brukar få högst betyg på Södersjukhuset, men jag tror inte att skillnaderna är så stora gentemot de andra sjukhusen trots allt. Om undervisningen är bra eller inte beror mycket på vilka handledare man råkar få och hur stämningen är på kursen. Studiekamraterna gör stor skillnad för hur väl man trivs! Oftast brukar Södersjukhuset vara populärast i sjukhusvalen, medan Huddinge sjukhus brukar vara minst populärt. Huddinge sjukhus har inte en dålig medicinkurs, men många har lång restid till Huddinge och vill därför ogärna hamna på det sjukhuset.

Jag skulle råda dig att välja det sjukhus som ligger närmast ditt hem (det är skönt att slippa långa restider!) eller att välja det sjukhus som dina vänner väljer (bra sällskap gör studietiden roligare!). Lycka till i ditt val och i sjukhuslottningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Värt att nämna är att de olika sjukhusen även har sina egenheter, något som den här filmen om Huddinge speglar ganska väl:

http://www.youtube.com/watch?v=3s2aCr-g94o

Skicka en kommentar