tisdag 10 april 2012

BB-rond

Igår kom jag hem från den lilla semestern med familjen. Det var jättehärligt, soligt och varmt. D-vitaminlagren fylldes på, liksom souvenirhyllan och garderoben. Plånboken blev dessvärre inte påfylld. Det kändes sådär att komma tillbaka till Sverige, där snöslasken låg på gatan och regnet öste ner.

Idag har jag gått med barnläkaren på BB-rond. Jag fick vara med och undersöka alla nyfödda barn inför deras hemgång. Det var väldigt roligt, sött och gosigt (alla barnen verkade friska). Jag fick undersöka väldigt många bebisar alldeles själv, vilket gjorde dagen till ett utmärkt inlärningsmoment. Det var kul att som omväxling få se så många friska och glada patienter. :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har en fråga ang. Studie mängden på ki.... Vilka terminer upplevde du som tyngst. Under t1 får man höra att man inte kan jobba vid sidan av, hur ser det ut längre fram minskar studiemängden? Eller hur är det?

Julia sa...

Hej! Min högsta dröm har sen jag var liten varit att bli läkare. Men jag vågade aldrig gå ut med det så jag sopade in drömmen under mattan. Blev skolless, valde helt fel gymnasieprogram. Jag har väl inte dåliga betyg. Har G i 5 ämnen och resten VG och MVG. betygen är inte tillräckligt för att komma in på läkarprogrammet.

Därför bestämde jag mig för att bli BMA. Då får jag hjälpa läkare att ställa diagnos. Håller nu på att läsa in behörighet på Komvux och fick veta igår att man som färdig BMA med inriktning klinisk fysik (heter det så?) kan söka till läkare med förtur. Tar de in 50 st kanske de tar in 25 st på betygen 20 på HP och 5 från BMA. stämmer detta? I så fall stämmer det att man inte behöver ha högsta betyg i alla ämnen om man som BMA läser till läkare?

Tack på förhand. Hoppas du kan hjälpa mig med svaret :)

Anonym sa...

Hejhej :)
Underbar blogg!
Tänkte bara påminna om att uppdateringen varit sisådär...
Kram!

ST-läkaren sa...

Hej!

Anonym: Studiemängden är tyngst under termin 1-4, enligt de flesta. De kliniska terminerna kan också vara tunga på så sätt att det är långa dagar på sjukhusen, men många upplever pluggande som intressantare och lättare. En del klarar av att jobba under alla terminer, medan en del inte klarar av det alls, så man får känna sig fram. :-)

Julia: Jag har lite dålig koll på det där med förtur för BMA på läkarprogrammet. På KI finns ingen förtur, men jag har hört att det ska finnas särskilda platser för biomedicinare på läkarprogrammet i Umeå. Men då krävs det, enligt vad jag har förstått, att man gått biomedicinprogrammet. Det finns en tidigare fråga om detta i bloggen, där en kille från Umeås läkarprogram svarade. Så kolla gärna frågehistoriken här i bloggen för mer detaljer.

Anonym: Tack! Tyvärr räcker tiden inte alltid till, men jag lovar att försöka uppdatera oftare. :-)

Skicka en kommentar