onsdag 20 juni 2012

Andra veckan som vik ul

Nu är jag inne på min andra vecka som underläkare och det börjar kännas som om jag fått lite mer koll på rutinerna. Arbetet flyter åtminstone på lite snabbare än förra veckan. Jag har mest ägnat mig åt avdelningsarbete, så det har blivit en hel del epikriser, receptförskrivningar och sjukskrivningar. Som läkarstudent gillade jag aldrig att diktera eftersom det nästan gick fortare för mig att skriva själv på datorn, men nu börjar jag uppskatta diktafonen mer och mer. :-) Igår var jag ute på middag med några av de andra underläkarna, vilket var väldigt trevligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kul att du jobbar som underläkare. =) Är det i Stockholm du jobbar? Vilket sjukhus i så fall och inom vilken specialitet?
Tacksam för svar och lycka till på jobbet!

LiNo sa...

Kom in på din blogg på något sätt. Är också läkarstudent och jobbar som läkarassistent i sommar. Får hoppas att jag också uppskattar diktafonen i framtiden, just nu känns det som en kamp för varenda epikris som ska göras, så det kändes bra att läsa det du skrivit. Lycka till med studierna!

ST-läkaren sa...

Hej! Hoppas att du trivdes bra som läkarassistent! Jag avskydde diktafonen under större delen av läkarprogrammet, men efter lång träning började jag uppskatta den. Om man inte gillar att diktera som läkare så finns alltid alternativet att skriva själv, även om många försöker övertala en att använda diktafonen. Jag vet flera läkare som skriver sina journaler själva. :-) Lycka till med utbildningen!

ST-läkaren sa...

Anonym, jag jobbade på ett sjukhus utanför Stockholm eftersom jag hade tänkt att söka AT där sedan. Vill man jobba i Stockholm finns det faktiskt rätt så goda möjligheter att få jobb, framförallt inom geriatriken och psykiatrin. :-)

Skicka en kommentar