tisdag 9 november 2010

Hur svår är läkarutbildningen jämfört med BMA-utbildningen?

Fråga: Jag är väldigt intresserad av anatomi och sjukdomslära men har alltid varit rädd för läkarutbildningen pga att det är svårt att komma in och att det tar väldigt mycket tid samt att det krävs en del intelligens. Därför har jag påbörjat biomediciska analytikerprogrammet men på senaste tiden har jag tyckt att den är alldeles för lätt för mig och jag saknar motivation. Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan BMA och läkarprogrammet? Är läkarprogrammet så hemsk som alla tycks säga? Kräver det att man pluggar konstant för att klara av det? Motsvarar utbildningen dess höga antagningspoäng eller beror det på status och många sökande? Tack på förhand!

Svar: BMA-programmet är mer inriktat mot prekliniska ämnen, som t.ex. biokemi, medan läkarutbildningen lägger mer tonvikt på kliniska ämnen (men även prekliniska ämnen ingår förstås). Jag har själv inte läst BMA-programmet, så jag kan tyvärr inte jämföra arbetsbelastningen med läkarprogrammet. Däremot kan jag generellt säga att läkarprogrammet ofta handlar om att lära sig mycket information på kort tid. Informationen är ofta inte så svår att förstå, men det krävs ofta en hel del plugg för att komma ihåg allt. Vissa klarar läkarutbildningen utan att knappt öppna böckerna på fritiden, medan andra pluggar alla dygnets vakna timmar för att lära sig allt som krävs. För min egen del kan jag säga att jag pluggar ungefär lika mycket som på gymnasiet (jag gick natur-natur).

Anledningen till att det krävs bra betyg för att komma in på läkarprogrammet är nog att det krävs en del studievana eller bra studieteknik för att kunna memorera allt som krävs. Dessutom är många intresserade av läkarprogrammet eftersom det leder fram till ett otroligt givande jobb, bra lön, bra karriärmöjligheter m.m.

Om du känner att kliniska ämnen och patienter lockar mer än prekliniska ämnen och lab-arbete, så tycker jag att du ska fundera på läkarprogrammet. Även om det medför en hel del plugg så är det helt klart värt det och du kommer säkert att ha mycket roligt under utbildningen. Dessutom kommer du att ha lite försprång i många prekliniska ämnen, eftersom du redan har läst om dem på BMA-programmet. Skriv gärna igen om det är något mer du undrar över och lycka till, vad du än bestämmer dig för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar