torsdag 4 november 2010

Stetoskopfråga

Läsarfråga: Vart köpte du ditt stetoskop? Har du några tips inför inköpet? Jag behöver ett stetoskop om ett par månader, eftersom jag börjar min första kliniska kurs då, och jag och mina kursare vet inte riktigt vart vi ska handla...

Svar: Jag (eller rättare sagt min sambo) köpte mitt stetoskop och lite andra saker från http://www.steeles.com/ (ett företag i USA). Det tog ca 1-2 veckor att få hem sakerna vi beställde och kostnaden blev betydligt lägre än om vi hade köpt allt i Sverige. Några av mina kursare beställde sina stetoskop från http://www.medisave.co.uk/. Det tog ca 1 vecka för dem att få hem sina stetoskop och det blev billigare att köpa därifrån än att köpa stetoskopen i Sverige. Vill du köpa ett stetoskop från ett svenskt företag, så finns t.ex. http://www.brastetoskop.se. Någon kursare beställde därifrån och sa att det var billig frakt och bra leveranstid hos det företaget.

Ett tips (framförallt om du vill handla från utlandet) är att gå ihop med några andra kursare för att göra en gemensam beställning och dela på kostnaden för frakt och tullavgift. Det kan man spara mycket pengar på.

Ett annat tips jag vill ge dig är att beställa ingravering av namn på stetoskopet (det var gratis hos Steeles.com), så att du inte behöver hamna i diskussion med kursarna ute på kliniken om vems stetoskop som är vems.

Angående märke på stetoskopet så är Littmann klart populärast, enligt min erfarenhet. Det klassiska (och relativt billiga) Littmann-stetoskopet "Littmann Master Classic II" kan duga gott och väl, men många brukar investera i ett lite dyrare Littmann-stetoskop för att få bättre "ljud" i stetoskopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar