fredag 18 februari 2011

Kirurgjour

En dag den här veckan fick jag gå med kirurgjouren. Hans främsta uppgift var att snabbt operera de patienter som behövde akut operation och att hjälpa till med akuta medicinska bedömningar på akuten och kirurgavdelningarna. Det blev väldigt mycket springande fram och tillbaka den dagen och kvällen: upp till operation för att snabbt byta om, steriltvätta sig och springa in på op-salen, snabbt byta om efter operationen för att sedan springa vidare till en avdelning för att bedöma en ond mage, sedan vidare till medicinakuten som behövde en kirurgkonsult och snabbt till en dator för att diktera och sedan pep sökaren igen eftersom det var dags för en ny akut operation... Jag beundrar verkligen alla jourarbetande läkare som trots minimalt med sömn kan ha huvudet på skaft och alltid finnas till hands för allt och alla.

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag myser av din beskrivning. Men så är jag också en kirurgknarkande kandidatjunkie.

FiaLisa sa...

Jag förstår inte hur de lyckas hålla vikten på en tillräckligt hälsosam hög nivå. Jag gick ner ett kilo av att vara en vecka på akuten, jag var inte i närheten av den aktivitet kirurgjouren som susade förbi ibland hade.

ST-läkaren sa...

Haha ja FiaLisa, det kan man fråga sig. De kirurger jag gick med hade varken hunnit med lunch, fika eller middag den dagen... Själv hade jag både ätit lunch och middag men var ändå hungrig när jag kutade efter kirurgen hela kvällen. :)

Skicka en kommentar