söndag 6 februari 2011

T8

Jag har varit dålig på att uppdatera vad jag egentligen gör om dagarna: nu har jag börjat termin 8, vilket innebär att jag läser kirurgiterminen. Kirurgikursen innefattar förutom kirurgi även ortopedi, anestesi, urologi, onkologi, radiologi och rättsmedicin. Vi började terminen med en introduktionsvecka där vi lärde oss basala kunskaper, som t.ex. "akut buk"-begreppet, suturering, grundläggande urologi och frakturlära. Efter introduktionsveckan följde och följer sedan temaveckor som innehåller en blandning av VFU, föreläsningar och seminarier.

Något som jag insåg direkt under introduktionsveckan är att kirugiterminen skiljer sig en del från övriga terminer. För det första är näst intill allt obligatoriskt (både föreläsningar, klinikplaceringar och seminarier), så några väl valda sovmorgnar är inte att tänka på. För det andra är nästan alla dagar väldigt långa - vi börjar kl 07.30 varje morgon och slutar mellan kl 16 och 18 varje dag. Dessutom har vi obligatoriska nattjourer, helgjourer och kvällsjourer under terminen. Lägg sedan till högar av hand-outs och föreläsningsanteckningar att läsa igenom och memorera, så inser nog de flesta att kirurgiterminen är mastig.

Trots ett tungt veckoschema vill jag tillägga att kirurgikursen hittills har varit väldigt bra. Föreläsarna är pedagogiska, handledarna är trevliga och kursledningen verkar uppriktigt engagerade och måna om att göra kursen så bra som möjligt. Jag trivs väldigt bra som det är nu och jag hoppas att det blir lika bra resten av terminen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar