lördag 12 februari 2011

Sytt ihop mitt första operationssår

Wow vilken känsla. Jag har sytt ihop en patient helt själv! Mina första velande suturer fick jag sätta på op-salen på en sövd patient som nyligen opererats. Den trevliga op-sjuksköterskan hjälpte mig genom att hålla i en trådände här och var och genom att ge mig lite tips. Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet. Jag tror att patienten kommer att få ett fint ärr efteråt.

En annan dag fick jag helt själv handlägga en hudförändring. Jag fick lägga bedövning, skära bort förändringen och sy ihop såret efteråt. Givetvis fick jag också skriva en remiss för PAD. Kirurgen gav mig godkänt och lät mig sedan göra några fler små kirurgiska ingrepp på andra patienter. Kul!

4 kommentarer:

Caroline sa...

OMG!
Nu blev jag helt galet taggad på att plugga så jag nån gång kommer fram till T8!

ST-läkaren sa...

Ja, jag kan lova dig att läkarprogrammet blir roligare för varje termin som går! Det gäller bara att ta sig förbi preklin, så börjar en helt annan vardag ute på kliniken. :) Lycka till med studierna!

Fredrik sa...

Fifan så jag älskar kirurgi. Det är sådana här stunder jag innerligt avskyr studieuppehåll. Hösten kan inte komma fort nog...

ST-läkaren sa...

Ja, kirurgi verkar väldigt spännande. Dessutom är det väldigt tacksamt att gå som student på kirurgen eftersom det finns så mycket praktiskt att lära sig där. Vilken termin börjar du till hösten?

Skicka en kommentar