söndag 9 oktober 2011

Beroendelära

I fredags började en ny kurs (som egentligen är en del av psykiatrikursen) som handlar om beroendelära. Kursledningen var så ambitiösa att de tog reda på alla studenters adresser och sedan placerade varje student på kliniska mottagningar/avdelningar som låg nära hemmet. Alltså kommer jag och många av mina kursare att få kortare resväg till den kliniska utbildningen - lyx!

Apropå resväg - jag pratade häromdagen med en vän som läser till läkare i Uppsala. Hon hade precis återvänt till Uppsala efter ett par veckors klinisk placering på en ort långt ifrån hemmet. Eftersom alla läkarstudenter inte får rum på sjukhuset i Uppsala, så måste de åka till andra städer för att göra sin praktik. Så ser det ut på många andra svenska läkarutbildningar också. På KI har vi det så lyxigt att vi inte ens behöver resa ifrån Stockholm en enda gång under utbildningen (möjligtvis kan vi hamna strax utanför Storstockholm några enstaka dagar, men de flesta slipper det). Nästa gång jag behöver åka ut till Huddinge för att ha en klinisk placering ska jag inte klaga, för så långt bort ligger det ju faktiskt inte. :-)

9 kommentarer:

Frida sa...

Så är det ju även i Linköping. Jag tror Kalmar är den placeringsort som är längst bort från staden: ca 24 mil,.

Fredrik sa...

Här ifrån Umeå så kan man åka till många olika orter på placeringar, främst då på regionsplaceringar vilka KRÄVER att man måste utanför stan. Örnsköldsvik, Sollefteå, Sundsvall, Östersund, Skellefteå, Piteå, Sunderbyn, Gällivare, Kalix, Tårneå, Kiruna och många fler. Tycker inte ni ska säga flaska.

ST-läkaren sa...

Jo, vad jag vet är det bara KI-studenterna som slipper resa till städer utanför landstinget.

Anonym sa...

Precis, det tycker jag med är en lyx. En annan viktig detalj som KI tillämpar är att man får välja sjukhus som ligger närmast hem/förskola/skola om man har barn under 12 år.

I Uppsala har föräldrar förtur till Akademiska, såvitt jag vet.

Fredrik sa...

Samtidigt tycker jag det är en stor fördel att åka till andra sjukhus i andra städer och andra landsting. Det är lärorikt, omväxlande och i det större perspektivet mer förberedande för yrkeslivet som komma skall. Så missförstå mig rätt, jag klagar inte.

Men som förälder är det ju inte helt roligt att åka ifrån familjen två veckor i stöten, så mycket kan jag ju säga.

Anonym sa...

Absolut! Men... precis som du påpekar, man blir ofta tvungen att göra andra prioriteringar när man har familj&småbarn. Utbytesstudier och kurser som Global hälsa vore också kul, men...
Det finns även ensamstående och varannan vecka föräldrar bland läkarstudenter. För de skulle det vara en katastrof att bli placerade i en stad några mil bort.

Jacob sa...

Jag hittade ingen annan stans att fråga detta utan att behöva skicka in via mail så jag ställer den här eftersom det är en så pass kort fråga! Använder du/ni anteckningsblock och för anteckningar för hand eller antecknar ni på dator under föreläsningar osv?

MvH

ST-läkaren sa...

Jacob, på föreläsningarna brukar jag anteckna med papper och penna, men en del använder datorer och iPads i stället. Dessutom finns det en del som inte antecknar alls, eftersom mycket information brukar stå i de hand-outs som föreläsarna ofta delar ut inför föreläsningen.

Jacob sa...

Okej, tack så mycket!

Skicka en kommentar