söndag 2 oktober 2011

ECT-behandlingar

I veckan som gått har jag fått vara med och se hur det går till när Förvaltningsrätten prövar LPT. Det var en ganska stel procedur med jurister, nämndemän och sakkunnig psykiater på plats, men så måste det förstås vara för att vara rättssäkert. Det måste vara ett ganska svårt jobb för de icke medicinskt utbildade juristerna och nämndemännen att besluta om patienterna ska tvångsvårdas eller släppas helt fria.

I veckan fick jag även se några ECT-behandlingar, vilket var väldigt intressant. Under mina fyra veckor på den psykiatriska avdelningen har flera patienter fått ECT och alla har blivit bättre av behandlingen. Jag har fått en mer nyanserad bild av ECT efter att ha varit plats i verkligheten, än genom att titta på Uppdrag granskning. Alla patienter jag har pratat med har varit nöjda med sina ECT-behandlingar och endast en av dem fick minnesluckor (som dessutom var övergående). Men jag sitter förstås inte inne på hela sanningen, utan kan bara berätta om mina egna erfarenheter.

Igår kväll var jag på middag tillsammans med några andra läkarstudenter från blandade terminer. Jag fick veta att det har gjorts lite förändringar i preklin-terminerna, vilket låter bra. Jag var generellt sett nöjd med preklin, även om min kurs var först ut på "Nya läkarprogrammet", men det finns förstås alltid förbättringar att göra.

3 kommentarer:

Peter Larsson sa...

Hej!

Jag hittade din sida när jag sökte på ECT.

Vill bara påtala att det finns många människor som har fått skador av ECT. Se denna sida: http://www.elchocker.se/

Jag tycker att det är en behandling som borde utredas ordentligt.

Hälsn,
Peter

Anonym sa...

Vad för förändringar har gjorts i preklin-terminerna?

ST-läkaren sa...

Peter, jo man bör vara försiktig innan man uttalar sig vare sig positivt eller negativt om ECT. Sidan du hänvisar till missar dock alla patienter som är nöjda med sina ECT-behandlingar, vilket är många.

Anonym, det har gjorts ändringar i bl.a. farmakologi-, mikrobiologi- och patologikurserna och en hel del småändringar, som t.ex. att preklin-muntan togs bort (på gott och ont).

Skicka en kommentar