söndag 25 september 2011

På psykakuten

I veckan har jag varit en dag på psykakuten, vilket var intressant. Patienterna kom bl.a. in p.g.a. hjärtesorg, psykoser, manier, depressioner och konkreta självmordsförsök. Jag fick även vara med akutläkaren när han utförde konsultuppdrag på sjukhuset. Det mesta handlade om att göra suicidriskbedömningar på inneliggande patienter och ta ställning till om patienterna skulle övertas av psykiatrin. Efter en dag och kväll på psykakuten kände jag mig trött, mentalt trött. Det var väldigt jobbigt att se människor som mådde så dåligt att de ville ta livet av sig.

Under veckan som gått har jag även fått ta egna patienter på avdelningen (under läkarens uppsikt, förstås). Jag fick bl.a. självständigt hålla i samtalen med patienterna, vilket kändes bra. Avdelningsarbetet handlar nämligen mycket om att samtala med patienterna om känslor, tankar och planer. Under veckan har jag även fått lära mig att skriva vårdintyg (dock på en påhittad patient) och fördjupat mig i lagen om pskyiatrisk tvångsvård. Den lagen är inte alltid helt glasklar, vilket jag blev varse under en konkret händelse på avdelningen...

Nu är veckan snart över och jag laddar inför en ny vecka på en psykiatrisk avdelning. Helgen har jag bl.a. ägnat åt att plugga psykiatri, vilket var välbehövligt. Jag har nämligen varit ganska lat den senaste tiden och gjort allt annat än att plugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar