fredag 11 november 2011

Är läkaryrket som i tv-serierna?

Fråga: Hej! Har en liten töntig fråga men som jag gått runt och funderat på ett tag! Är "läkarlivet" lika dramatiskt som i alla läkarserier? Att alla läkare förälskar sig i varandra, sjuksköterskornas högsta dröm är att dejta en läkare? Är lite nyfiken! Vore kul om du tog dig tid att svara! Ha en fantstisk dag! :)

Svar: Hej! Ursäkta att svaret dröjde. Nej, läkaryrket är inte lika dramatiskt som i tv-serier och på film. Det är dock inte ovanligt att läkare är gifta med läkare och att läkare är gifta med sjuksköterskor. Däremot har jag aldrig sett något kärleksdrama utspela sig rakt framför ögonen på alla i personalen. Jag är dessutom säker på att sjuksköterskorna inte har som högsta dröm att dejta läkare. Läkare anses inte så fascinerande som i tv-serierna, åtminstone inte i den yngre generationen vårdarbetare. All dramatik är nog bara inlagd för att göra tv-serierna mer intressanta och läkarlivet mer "spännande". Läkarens arbetsdag går oftast ut på att möta patienter, dokumentera och diskutera vården med de andra teamet. Oftast är det inte så särskilt dramatiskt. :)

3 kommentarer:

Nils sa...

Läkare har till och med en partner inom samma yrke oftare än någon annan yrkesgrupp...

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=78&t=1111

Fredrik sa...

Vilken kategori även jag faller inom, är gift med en sjuksköterska.

Anonym sa...

En gång har jag varit med om en att en läkare som hade jouren hade sex med en undersköterska inne på ett jourrum, vilket tyvärr (för dom i alla fall) upptäcktes av oss andra. I övrigt är det skrämmande lite dramatik på min arbetsplats.

Skicka en kommentar