fredag 18 november 2011

ÖNH och ögon avslutat

Nu är både ÖNH-kursen och ögonkursen avslutade. Det var två väldigt bra kurser med bra föreläsningar, bra kliniska placeringar och trevliga amanuenser som höll i bra seminarier. Det enda jag skulle önska är att kurserna vore några dagar längre. Det är svårt att lära sig alla ögonsjukdomar på knappt två veckor och omöjligt att hinna se allt man skulle vilja se ute på kliniken. Detsamma gäller ÖNH. Lärarna på både ÖNH och ögon ville dessutom själva förlänga kurserna, men det är inte lätt när det är så mycket annat som ska pressas in på läkarprogrammet.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: jag hade gärna velat korta ner examensarbetet och minska på SVK till förmån för längre kurser i ämnen som vi verkligen behöver kunna. Examensarbetet hade man lärt sig på hälften av tiden. SVK:erna brukar vara bra och trevliga, men inte på bekostnad av att missa mycket viktigare saker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med ang. examensarbetet. Ett på 15hp räcker fint. På vissa ställen har de dessutom 2st, en på grundnivå 15hp och ett på avancerad 30hp (Tid?!). Jag personligen har inget emot att förlänga terminerna med 3-5 veckor/läsår. Nu har vi ju hela 12 veckors sommarlov.

Skicka en kommentar