lördag 12 november 2011

Öka chansen att komma in på läkarprogrammet

Fråga: Hejsan,

Tack så mycket för en bra sida :)

Jag har några frågor till dig. Jag vill hemskt gärna bli läkare, och det har jag kommit på nu i åldre dar. Jag gick inte natur på gymnasiet, vilket gör att jag får läsa upp alla behörigheterna. Jag har godkänt i alla mina ämnen från gymnasiet, men mina meritpoäng är bara 12.0.

Det jag undrar är, vad kan jag göra för att öka mina chanser att komma in? Jag vill verkligen det här.

Ska jag läsa upp meritpoäng på komvux eller hjälper det inte?

Tacksam för svar!
Är verkligen i behov av att prata med någon
som kan :)

Svar: Jag tycker att du ska läsa upp alla dina gymnasiebetyg på komvux. Efter det kan du läsa till den naturvetenskaplig behörigheten på komvux eller på högskolans basår. Du kan sedan söka in i betygskvoten för konkurrenskompletterade betyg, men du får nog räkna med att det krävs toppbetyg för att komma in på läkarprogrammet via den kvoten.

Jag tycker också att du ska skriva högskoleprovet. Om du inte får tillräckligt bra resultat första gången, så skriv om provet några gånger. De flesta brukar får bättre resultat när de skriver provet flera gånger. Med ett bra högskoleprovsresultat kan du söka in till intervjuantagningen på bl.a. KI (då krävs ca 1,7 för att komma vidare till intervjun) eller direkt via hp-kvoten (då brukar det krävas ca 1,9).

Ett annat alternativ är att läsa läkarprogrammet utomlands. Det är betydligt lättare att komma in i vissa länder i Europa. Dock kräver många av dessa länder att man betalar en terminsavgift, vars storlek varierar väldigt mycket beroende på vart man läser.

Läs gärna vidare under kategorin "Läsarfråga", där jag gett liknande tips till andra frågeställare. :)

Lycka till med utbildningen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill påpeka att det krävs 1.4-1.5 för att komma på PIL på KI. Jag skulle satsa på Högskoleprovet och ett naturvetenskapligt basår på Högskolan alt. Komvux.

ST-läkaren sa...

Tack för påpekandet! Kraven har tydligen sjunkit sedan mina kursare sökte PIL. :)

Anonym sa...

Jo, kraven har sjunkit. Omöjligt att hålla sig uppdaterad på antagningsstatistiken när man nått T9 :)

Statistiken finns här:
http://läkarstudent.se/antagning.html

Hälsningar,
T2

Skicka en kommentar