söndag 6 november 2011

Papperslösa

Nu var det några dagar sedan jag skrev här senast. Jag har haft fullt upp med skolarbete, duggaplugg, besök och styr i hemmet. Under tiden som gått har jag haft introduktion på både ÖNH (öron, näsa, hals) och ögon, vilket är två specialiteter som intresserar mig. I veckan hade jag dessutom PU-dag, som bl.a. handlade om papperlösa i vården. Det var ett intressant tema. Själv skulle jag inte neka någon person vård, oavsett papper eller ej. Men jag förstår förstås att det blir ett ekonomiskt, administrativt, politiskt och etiskt problem att bryta mot lagen. I slutändan tycker jag dock att människor är människor och bör ha rätt till vård, oavsett vilka de är eller vart de kommer ifrån. Vad tycker ni?

Jag har fått lite frågor från er läsare, som jag lovar att svara på snart. Jag har inte glömt bort frågorna, bara haft lite för mycket att göra den senaste tiden. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det är svårt det här med papperslösa människor och vård. Ingen kan såklart nekas vård som tur är, men det gäller ju bara akut vård. Att inte få remittera vidare till undersökningar som inte är akuta, inte kunna börja medicinera med t.ex. Waran trots att det behövs osv., det skär verkligen i en.

Skicka en kommentar