torsdag 15 december 2011

Böcker inför studier i Riga

Fråga: Hej !
Kämpade några år med högskoleprovet kom faktist inte över 1,4 därför sökte jag till riga och kom in till min dröm utbildning.

Min fråga till dig som har erfarenhet inom området är; behöver jag köpa några böcker som underlättar studierna för mig där nere.
Typ speciella ordböcker eller annat som underlättar.

Är tack om du har tid och ork och vill hjälpa mig
Mvh

Svar: Hej! Grattis till utbildningsplatsen i Riga! Jag tror att det kan vara en bra idé att köpa ett svensk-lettiskt lexikon alt. engelskt-lettiskt lexikon. Du kommer nämligen garanterat att behöva lära dig att tala lite lettiska för att kunna prata med patienterna. Övriga böcker kommer du säkerligen få tips om när du påbörjar utbildningen. Om du ändå vill köpa någon bok innan utbildningen startar, så tycker jag att "Biochemistry" av Champe, Harvey och Ferrier är ett bra alternativ. Det är en bok som brukar användas på många universitet i början av läkarutbildningen och den boken hade jag mycket nytta av när jag pluggade biokemi. Ett annat tips är att köpa en bra anatomisk atlas. Netter eller Sobotta är de mesta populära i Sverige. Lycka till med studierna!

Kanske är det någon av er läsare som studerar i Riga (eller någon annanstans) och som kan ge något bra tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar