onsdag 7 december 2011

Muntliga presentationer?

Fråga: Hej,

Jättebra blogg!

Tänkte fråga hur mycket muntligt det är på läkarprogrammet. Med muntligt menar jag inte muntliga förhör eller muntligt sinsemellan i gruppen som väl inte är så stor, utan snarare om man har några individuella framförande för alla elever i klassen?

Min scenskräck är så att säga proportionell (:D) mot antalet åhörare, tycker sålunda det är okej att tala inför ett par personer (upp till 10) fast är det däremot över 20 och uppåt och kanske dessutom på engelska så är det en mardröm.

Jag är dock beredd att jobba på problemet. Fast vill gärna veta vad man kan förvänta sig.

Tack på förhand :)

Svar: Hej! Det är inte så mycket muntliga presentationer på läkarprogrammet. Det som presenteras muntligt är vissa grupparbeten under preklin, något enstaka projektarbete och examensarbetet. Vi har alltid hållit alla redovisningar inför några få studenter, så jag tror inte att du behöver oroa dig alls. Vissa duggor är också muntliga, men då är man inte fler än åtta studenter per grupp. Lycka till med läkarutbildningen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara tillägga att det finns hjälp att få. Det är inget ovanligt problem.
KI ger en speciell kurs. De nämner det i början av T1 eller så kan man vända sig till en studievägledare på KI som tar hand om T1, så får man reda på mer om kursen.

Frida sa...

Det beror nog också på var i landet man pluggar. Vi i Linköping har haft kanske 5-6 muntliga gruppredovisningar under termin 1, kanske tre i termin 2 och nu i termin 3 så har det varit kanske 4 stycken. De flesta har varit i hel eller halvklass (80 el. 40 personer). Det har aldrig varit en examination, men redovisningarna har oftast varit obligatoriska. Nu vet jag inte om frågan gällde specifikt KI eller inte, men så ser det i alla fall ut i Linköping. Även här finns det en våga-tala-kurs som man kan gå om man vill.

ST-läkaren sa...

Jättebra påpekanden! Jag har inte själv gått våga-tala-kursen på KI, men eftersom den ges varje år så kan jag tänka mig att den är användbar och uppskattad. Dessutom är det bra att frågeställaren får veta hur det är på fler universitet än KI, eftersom universiteten uppenbarligen skiljer sig åt. :)

Det kan också vara värt att påpeka att läkaryrket ofta medför muntliga "framföranden", som t.ex. vid ronder, utbildningsdagar och forskningspresentationer. Då kan det vara bra att känna sig förberedd på att prata både inför små och stora grupper.

Fredrik sa...

Att prata inför folk är nog någonting som många tycker är obehagligt/nervöst/ger illamående etc men hur jobbigt man än tycker det är så går det att komma över och bli både bättre på och bli lugnare för varje gång.
För rätt många år sedan var att stå och prata inför folk bland det värsta jag visste, idag är det något jag fullkomligt älskar. Det handlar om träning, att utsätta sig för det, att ta hjälp om man behöver, att som med allting annat inte ge upp. Att bli läkare innebär att du kommer prata mycket inför folk. Kanske som lärare, som handledare, som gruppledare på ronder, med anhöriga. Som kandidat presenterar du projekt, redovisar case och arbeten. Helt enkelt, du pratar väldigt mycket med andra människor. Så är det, helt enkelt.
Jag fann dock ett av påståendena intressant, att obehagligheten är proportionell till antalet åhörare. Personligen tycker jag det är svårast/värst att presentera för säg 8-20 stycken. Om det är väldigt många 50+ eller så så blir publikhavet så stort och det blir bara ett töcken av människor, inga individer. Det är långt mycket lugnare.

Skicka en kommentar