fredag 23 november 2012

Löneförhandla?

Vi som ska göra AT på mitt sjukhus har fått ett mail om att vi borde försöka löneförhandla med studierektorn. Även om jag redan har tackat ja till AT-platsen, så har jag ju faktiskt inte diskuterat lönen, så jag tänker göra ett försök. Är det någon som kan ge mig råd för hur man löneförhandlar på bästa sätt?

När jag tittade på statistiken från alla AT-sjukhus i Sverige, så insåg jag att det är väldigt få som har fått möjlighet att löneförhandla. Det är lite konstigt tycker jag, med tanke på att en del sökanden har meriter som borde kunna ge högre lön. En del har läst relevanta utbildningar tidigare, en del har forskat (eller t.o.m. doktorerat) och en del har jobbat mycket som underläkare.

2 kommentarer:

Frida sa...

Man har faktiskt rätt att löneförhandla, men tyvärr så har man ju som blivande AT-läkare ett lite dåligt utgångsläge med tanke på söktrycket. Jag tycker att du, om du är med i Läkarförbundet (MSF) ska ta hjälp av dem. Hos dem är det det lokala SYLF som är mest påläst (och har hand om) AT-lönerna.

ST-läkaren sa...

Tyvärr var Läkarförbundet till noll hjälp när jag frågade dem om löner förra gången, men jag kan ju alltid försöka igen. :-)

Skicka en kommentar