torsdag 10 januari 2013

Repetition

Den här veckan har jag bl.a. repeterat ortopedstatus med min handledare på akuten, vilket kändes väldigt välkommet. Jag och en kursare har dessutom ägnat fritiden åt att repetera all statustagning vi kan komma på, som förberedelse inför AT. Efter det passade vi på att träna A-HLR, eftersom det har kommit nya riktlinjer sedan vi gick kursen. Ikväll ska jag börja repetera teorin som vi har lärt oss på akutkursen, eftersom vi snart ska ha en muntlig tenta. Jag känner mig rätt så lugn inför tentan, men det skadar ju aldrig att läsa på ändå.

En dag på akutkursen fick jag åka med ambulansen (som läkarkandidat). Det var väldigt spännande att se deras arbete på nära håll! Vi hann åka på flera utryckningar, men ingen var som tur var särskilt allvarlig. Jag fick även vara med på en praktisk övning tillsammans med ambulanssjuksköterskorna. Det var riktigt imponerande att se hur snabba och duktiga de var på att ta hand om både medicinska och praktiska problem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer du fortsätta blogga när du börjar ATn?

Simon

ST-läkaren sa...

Absolut! :-)

Anonym sa...

Hej! Jag undrar om du inte kan berätta lite om din studieteknik... Och ge lite tips! Pluggar du tsm med kursare eller ensam? Hur många timmar efter skoltid la du på plugg under de första terminerna ? Använde du dig mycket av duggasammanfattninggarna som finns?

ST-läkaren sa...

Jag försöker att plugga lite varje vardag (åtminstone 2 timmar per dag) och sedan repetera veckans föreläsningar på helgen. På så sätt blir det lättare att komma ihåg allt mer långsiktigt. Strax innan tentorna pluggar jag många timmar per dag. Det bästa tror jag är att plugga under hela terminen och att inte spara allt till tentaperioden.

Jag läser framförallt föreläsningsanteckningarna, men jag har hört många som bara pluggar på duggasammanfattningarna och tycker att de är jättebra. Jag har pluggat både ensam och i grupp och tycker att en kombination av både och är bäst. I gruppen kan man hjälpa varandra och förhöra varandra, men när man är ensam kan man verkligen fokusera på att läsa i fred.

ST-läkaren sa...

Jag har skrivit mer om studieteknik här:
http://lakarkandidaten.blogspot.se/2011/08/om-att-komma-ihag-det-man-laser-pa.html

Anonym sa...

Tack för svaret! Men måste också fråga om hur din fritid har sett ut, du som nu är klar med utbildningen... Hur viktigt anser du att avkoppling och fritid är? Jg känner att jag verkligen inte har ngn fritid längre... Hinner knappt gymma lika mkt som förut :/ några tips på hur du brukade koppla av? Hur ditt studentliv såg ut? Och jag är inte ensam om det här många i min klass pluggar mkt mer än mig och det känns nästan som att man måste plugga hela tiden bara för att man är läkarstudent...

J sa...

Jag läser också på KI och utgår i princip enbart från Lukas och kompletterar med föreläsningar. Det är otroligt tidsödande att sitta och slå i tjocka böcker om man exempelvis sitter och svarar på lärandemål och jag förstår inte hur folk ens orkar släpa på dem. Lukas sammanfattningar må inte vara perfekta och alldeles för detaljerade i många fall men de täcker ju exakt vad vi ska kunna i princip. Är det något man inte förstår har ju wikipedia oftast svaret. Eller för den delen youtube som ofta är skitbra! Videos på 10 minuter kan täcka flera timmars föreläsning i princip. Att sålla fram det viktigaste bland allt stoff anser jag är det viktigaste momentet i studierna. Man kan inte lära sig varje detalj.

Genom att gå på föreläsningarna (mest för att komma upp på morgonen), läsa i fas med Lukas, plugga ordentligt inför duggorna och sen i princip enbart göra gamla tentor inför tentorna har funkat jättebra för mig. Jag är verkligen inget snille men övertygad om att jag pluggar mindre än de flesta i min klass.

Har man knappt tid att gymma känns det som man borde kunna göra saker annorlunda och ändå klara detta. Jag pluggar kanske 1-2 vardagkvällar i veckan och är ute i princip varje helg

Skicka en kommentar