söndag 6 januari 2013

Sista dagen på jullovet

Jag har haft ett jättebra nyår, som jag firade in med pojkvännen och några gemensamma vänner. Vi passade på att stanna ett par extra dagar hos vännerna, eftersom vi ses så sällan. Den sista veckan på jullovet har jag återvänt till Stockholm för att gå på rea, umgås med vänner och bara njuta av staden. Idag är det sista dagen på jullovet. Imorgon fortsätter akutkursen och om mindre än två veckor tar jag examen. Allt går i rasande fart nu! Jag har nästan längtat tillbaka till skolan de senaste dagarna, eftersom jag tycker att akutkursen är så bra och intressant. Om några dagar kommer jag säkert att börja längta efter lov igen. ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nog alltid velat bli läkare men blundade för det under tonåren vilket jag ångrar idag. Dessutom har aldrig matte kemi och fysik varit mina starkaste sidor så även om jag hade kämpat för det hade jag nog inte fått toppbetyg i de ämnena :( Jag har sökt in till sjuksköterska och börjar nu i januari :) Jag får trösta mig med att jag åtminstone får en plats i vården. Det jag däremot har hört är att det pratas om att rutinerade sjuksköterskor kan bli erbjudna läkarutbildning. Om det visar sig vara ett bra sätt så kan sköterskor få chansen. Vet du något om det? :)

Anonym sa...

erbjudna läkarprogrammet? Vilken myt! Det finns inget sådant. Kämpa för en plats istället för att "trösta dig". Skriv högskoleprovet, flera gånger!

Anonym sa...

http://www.dagensmedicin.se/jobb/sjukskoterska/m-forslag-snabbutbilda-sjukskoterskor-till-lakare/

ST-läkaren sa...

Hej!

Grattis till platsen på sjuksköterskeprogrammet! Att vidareutbilda sjuksköterskor till läkare har varit uppe för diskussion flera gånger. För ett antal år sedan gjordes ett försök, eftersom man hoppades att sjuksköterskorna skulle bli klara med läkarstudierna snabbare än de ordinarie läkarstudenterna. Resultatet blev tyvärr att många hoppade av, eftersom många sjuksköterskor tyckte att läkarstudierna var för krävande. Det tog dessutom oftast längre tid att utbilda sjuksköterskorna till läkare än vad de tog att utbilda de ordinarie läkarstudenterna. Resultatet blev alltså inte alls som man hade tänkt sig. Därför har jag svårt att tänka mig att man kommer att starta upp en ny vidareutbildning inom den närmaste framtiden.

Om du verkligen vill bli läkare så tycker jag att du ska skriva högskoleprovet (flera gånger!) och läsa upp dina betyg på komvux. :-)

Lycka till!

Skicka en kommentar