lördag 21 januari 2012

Biomedicin eller läkare?

Fråga: Hej, jag går sista året på naturvetenskapla programmet. Det börjar bli dags nu att bestämma sig inför framtidsvalen och jag har länge känt att jag vill läsa till läkare men nu börjar jag bli osäker efter att ha läst lite om biomedicin. Fast problemet är bara det att biomedicinare har ingen patientkontakt, det har dock läkare, så hur skall jag komma fram till om det är läkare eller biomedicnare jag vill bli, för jag vill ha patientkontakt. Jag är väldig intresserad av medicin och människokroppen men både läkare och biomedicinare håller på med sånt men som sagt hur kan jag komma fram till vad det är jag verkligen vill?
Intagningspoängen för Biomedicin ligger runt 17 medan det för läkare ligger runt 22, och jag kommer ha runt 21, borde jag satsa på läkare bara för att mina betyg ligger närmare läkare eller borde jag tänka mer på framtidssynen och intresse?
Tack för ett snabbt svar!

Svar: Hej! Generellt kan man nog säga att biomedicin är mer inriktat på forskning, medan läkarprogrammet är mer inriktat på arbete med patienter. Om du vill ha möjlighet att både arbeta med patienter och att forska, så tycker jag att du ska välja läkare. Det är inte alls svårt att forska som läkare (snarare tvärtom - både läkarstudenter och läkare uppmanas ständigt att forska). Biomedicinska analytiker kan välja att arbeta med patienter (t.ex. på klinisk fysiologi), men som jag tolkar det är det inte denna utbildning du funderar på, utan den längre biomedicinutbildningen.

Fundera på vad du tycker verkar roligast. Som biomedicinare kommer du att arbeta mycket på labb och förmodligen mycket med forskning. Som läkare har du fördelen att du både kan välja att jobba på labb, med patienter eller med forskning (eller med en kombination av alla tre). Om du väljer läkarprogrammet bör du ha ett stort intresse för patientarbete, eftersom detta är en viktig del av grundutbildningen och AT.

Jag tycker inte att du ska välja läkarprogrammet bara för att du har bra betyg, utan låt ditt intresse styra! Du ska förmodligen jobba med ditt yrkesval hela livet och det är viktigt att du trivs med ditt val. Det är dock värt att påpeka att det inte är "kört" om du kommer på att du har valt fel utbildning. Det går alltid att byta och börja om!

Kanske kan någon biomedicinare ge lite mer tips?

8 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag kan definitivt ge tips här eftersom jag är examinerad biomedicinare (MSc) som sedermera påbörjade forskarutbildning och även läkarutbildningen. Biomedicin läste jag för att jag hade ett genuint intresse för forskning, för att förstå detaljer och lära mig sätta sådant i större sammanhang. På min studieort läser vi flera kurser som även läkare läser, dvs fysiologi/anatomi/histologi/sjukdomslära men sedan fördjupar vi oss mer i ämnen som immunologi/cellbiologi/farmakologi/utvecklingsbiologi och mycket annat. Att jag sedan hoppade på forskarutbildning var ett naturligt steg av att vilja lära mig och förstå mer, men däremot kom läkarbiten in med infallsvinkeln av att jag gärna vill ha patientkontakt och jobba kliniskt. Ångrar idag inte ett endaste av mina val, men hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag läst medicin redan från början, främst eftersom forskningsmöjligheterna fanns även inom ramen av den utbildningen. Den viktigaste frågan jag tycker du bör ställa dig själv är om du vill ha någon form av patientkontakt inom ditt yrke? Om ja, satsa mer på läkare. Om nej, då är biomedicin ett bättre väl. Sedan går det, som jag vet med first-hand-experience, det går alltid att ändra sig. Lycka till!

Anonym sa...

Kan man då hoppa av biomedicin programmet till läkarprogrammet???

Fredrik sa...

Nu vet jag inte om frågan är riktad till mig, men svaret är ju självfallet både ja och nej. Att hoppa av ett program kan man alltid göra, men att byta från biomedicinprogrammet till läkarprogrammet kräver ju att du klarar av antagningen till läkarprogrammet på sedvanligt sätt. Förutsatt man läser på den studieort jag läst vid så finns det en separat antagning till senare del på läkarprogrammet om man har en examen från biomedicinprogrammet (jag har en magister/master därifrån). Det är dock ingen väg jag skulle råda någon att gå som vet att de vill läsa medicin redan från början eftersom studietiden blir avsevärt lång (först biomedicin till examen, ansökning till läkarprogramet där antagningen är i princip lika konkurrenskraftig som vanliga antagningen, sedan en terminskomplettering och därefter start på läkarprogammets T5). Låt mig summera så här: Började på universitetet hösten 2001, har nu tre terminer av läkarprogrammet kvar (dock har jag även inom dessa år snart en avklarad forskartjänst sok doktorand). Smaken är ju som baken, go with your gut! :)

Anonym sa...

Det stämmer..jag har hört att man kunde göra så..men var lite tveksam. Vi får se vad livet visar oss...hoppas att jag kommer in..help me God!!!!

Anonym sa...

Har själv läst biomedicin. Som så många andra visste jag att det var svårt att få jobb. Men tänkte att det ändå skulle ordna sig för just mig. Fick erbjudande om att vara kvar där jag gjorde exjobbet men tackade nej för jag inte gillade gruppen. Efter det har alla möjligheter varit borta.
Tror att jag kan anses som skapligt begåvad, men det hjälper inte om man inte får chans att visa det. Dessutom verkar de flesta inom universitetet ta förgivet att du ska jobba gratis ett tag för att visa att du är intresserad. Har du redan gjort exjobbet är det svårt att få in en fot.

Arbetsmarknaden utanför universitetet är usel, igår så blev 1200 sparkade från Astra så det är knappast på väg att vända.

Som läkare har du minst samma möjligheter som en biomedicinare, samtidigt som du mer eller mindre är garanterad jobb.
Jag tycker du ska försöka komma in på läkarprogrammet.

Anonym sa...

Jag är biomedicinare och jag jobbat i 10 år men skulle vilja läsa till läkare. Vet du om jag ändå måste läsa hela läkarprogrammet eller en kortare?

ST-läkaren sa...

Tack för de utförliga svaren, Doktoranden!

Anonym, du borde kunna läsa den förkortade versionen av läkarprogrammet i Umeå. Maila dem och fråga vilka regler som gäller, för jag är tyvärr inte så insatt. :-) Lycka till!

Unknown sa...

jag läser biomedicin analytiker program , kan man läsa läkare program efter den här utbildning eller bara biomediciner som kan komma in på läkare program?

Skicka en kommentar