söndag 15 januari 2012

Utvärdering av T9

Sådär, nu har jag utvärderat termin 9 via KI:s webbundersökning. Min personliga åsikt om momenten på T9 är:

- ÖNH: Mycket bra kurs. Trevlig kursledning och engagerade amanuenser. De lyckades lära oss mycket - både teoretiskt och praktiskt - på de knappa två veckor som kursen pågick. Det negativa var att kursen var för kort.

- Ögon: Också en mycket bra kurs med engagerade lärare. Jag lärde mig både mycket teori och praktik. Tyvärr var kursen, liksom ÖNH-kursen, bara knappt två veckor lång. Jag hade gärna önskat att kursen vore lite längre.

- Psykiatri: Bra teori och bra praktik. Dock hade jag gärna haft lite mer teoretisk undervisning. Psykiatrikursen var i förhållande till de andra kurserna rätt så väl tilltagen. De hade gärna kunnat omfördela några dagar från psykiatrikursen till kurserna i ögon och ÖNH.

- Neurologi: Teorin var bra och av praktiken var framförallt kandidatmottagningarna väldigt bra. Bra att de avslutade kursen med en "riktig" skriftlig dugga på slutet, så att man fick se svart på vitt att man hade lärt sig tillräckligt.

- Primärvård: Jag var på en bra vårdcentral, men med tanke på att jag hade behövt undersöka fler ögon och öron, så hade dagarna varit mer välspenderade på ÖNH- eller ögonkursen.

Beroende: Bra kurs med bra föreläsningar och bra praktik. Engagerad kursledning.

VetU: Jag tyckte att detta moment var helt okej, men det var jag rätt så ensam om att tycka...

PU: Också helt okej.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med undervisningen på termin 9.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite nyfiken på hur antalet studenter förändras (p.g.a. avhopp, studieuppehåll osv.) under läkarprogrammets olika terminer. Kommer du ihåg hur många ni var som började T1 och hur många ni är nu som börjar T10? Efter vilken termin brukar det droppa av som mest?

Anonym sa...

Gick ÖNH/Psyk/Neuro/ögon på olika sjukhus? Stor skillnad mellan olika ställen?

ST-läkaren sa...

På termin 1 var vi ca 140 studenter och nu är vi ca 100 studenter. Vi har haft ovanligt många avhopp i vår kurs och jag tror inte att bortfallet är lika stort i de flesta andra kurserna. De som hoppade av utbildningen gjorde det oftast rätt så tidigt - på termin 1, 2 eller åtminstone under preklin. Andra studenter har försvunnit ur kursen eftersom de blivit föräldralediga, tagit uppehåll för att t.ex. resa, har ledigt för att doktorera eller blivit spärrade för att de inte klarat tentorna. Samtidigt har det tillkommit nya studenter i kursen, som tidigare varit föräldralediga eller haft uppehåll. Dessutom har det tillkommit utbytesstudenter (som dock brukar stanna en termin som längst).

ST-läkaren sa...

- ÖNH gick bara på KS Huddinge.
- Psykiatri gick på KS Solna och på S:t Göran. Både sjukhusen var uppskattade och verkar ha ungefär likadant upplägg.
- Neurologi gick på KS Solna och KS Huddinge. Båda kurserna verkar ha fått bra betyg, men de hade helt olika upplägg. I Solna var det mycket föreläsningar och mycket obligatorisk praktik, medan Huddinge hade färre föreläsningar, färre obligatoriska moment och mer tid till självständig inläsning.
- Ögon gick på S:t Erik och SÖS. På S:t Erik fick man se mer ovanliga diagnoser och kirurgi, medan man på SÖS fokuserade mer på att lära sig praktiska undersökningar och se de vanligaste diagnoserna. Studenterna verkade vara nöjda på båda sjukhusen.

Så för att sammanfatta verkar det som om studenterna har varit nöjda oavsett sjukhus. :-)

Skicka en kommentar