torsdag 10 maj 2012

Obligatoriska moment?

Fråga: Hejsan!
Jag läste din blogg och tyckte den var intressant, och tänkte passa på att fråga något:

Det är så att jag i dagsläget rundar av mitt gymnasieprogram och ska välja högskolestudier nu, och något som tilltalar mig mycket är läkarprogrammet på KI. Jag är inte helt behörig, det fattas B-kursen i Biologi och Fysik, men resten har jag och betygen är helt okej. Jag vet inte om det bästa är att kompensera med komvux eller reell kompetens?

Sedan är jag lite nyfiken på hur uppdelningen mellan obligatoriska moment och självstudier ser ut? Jag bor en bit utanför Stockholm, och pendlandet tar sin lilla tid. Är schemat fullspäckat hela tiden, eller finns möjligheter till självstudier hemma ibland?

Skulle vara jättetacksam om du hade lite tid att avspara för att svara på mina frågor :)

Svar: Hej! Jag är inte så insatt i om komvux eller reell kompetens är bäst, men frågan var uppe till diskussion i en tidigare läsarfråga, så titta gärna där. :-) Kompletterade betyg via komvux kan höja betygssnittet, om du behöver det. Å andra sidan kan naturvetenskapligt basår på högskolan minska stressen att få MVG, eftersom det inte räknas in i betygssnittet.

Under de två första åren finns goda möjligheter till självstudier. Den mesta tiden består av föreläsningar, som inte är obligatoriska. Det finns däremot grupparbeten, labbar, seminarier  och duggor som är obligatoriska, så man måste räkna med att åka in till skolan ibland. Dessutom kan det vara bra att delta i några föreläsningar ibland, eftersom de ger en hint om vad som är viktigt inför tentan. Det är betydligt lättare att lära känna sina kursare om man kommer till föreläsningarna, vilket kan vara bra att ha i åtanke om man vill träffa många nya vänner på utbildningen.

Under de kliniska terminerna är det mycket obligatoriska moment. Föreläsningarna är sällan obligatoriska, men den mesta tiden spenderas ute på obligatorisk praktik på sjukhusen. Om man missar obligatoriska klinikdagar måste man ofta ta igen dem på lov eller helger. Eftersom det finns fyra olika bassjukhus att välja mellan - Solna, Huddige, Danderyd eller SÖS - så kanske det finns något alternativ som kan minska din restid? Det är rätt så många som har långa restider till föreläsningarna. Jag har kursare som bl.a. bor i Södertälje, Täby och Uppsala, även om de flesta bor närmre än så.

Lycka till med pluggandet!

2 kommentarer:

lineost sa...

Hej, jag är intresserad av att läsa till läkare. Jag undrar hur långa dagarna och när en vanlig dag börjar/slutar.
Och hur mycket fritid har man?
Tacksam för svar.

ST-läkaren sa...

Hej!
Ofta börjar man kl 8 på morgonen och slutar kl 16, men det varierar lite beroende på om man har föreläsningar eller kliniska placeringar. Ibland får man sovmorgon eller en ledig eftermiddag. Ibland går man kvällspass eller helgpass på sjukhuset. Hur mycket fritid man får är väldigt individuellt. En del pluggar nästan hela tiden, medan andra pluggar sällan och har mycket fritid. Det beror på hur lätt man har för att lära sig saker och hur hög ambitionsnivå man har. De två första åren är oftast de tuffaste.

Skicka en kommentar