fredag 11 maj 2012

Tar studenter studieuppehåll?

Fråga: Hej jag undrar hur vanligt det är med studieuppehåll.

Har man skaffat sig en fin kompiskrets kanske många väljer bort ett avbrott, eller har jag fel? Eller kanske man inte vill förlora den fina studietakten man kommit in i...

Hur vanligt har det varit i din klass?

Svar: Det är många som tar studieuppehåll under utbildningen, av olika anledningar. En del vill resa, forska, jobba, plugga något annat ett tag eller bara ta det lugnt. Andra måste ta ledigt för att ta igen kuggade tentor. En del tar uppehåll för att vara föräldralediga. Andra studenter vill absolut inte ta ledigt, eftersom de lärt känna mycket kompisar och trivs så bra på kursen, samtidigt som många tar ledigt även om de stormtrivs.

Jag tycker inte att man ska tveka att ta studieuppehåll om man verkligen vill det. Det finns nästan alltid goda chanser att lära känna sina nya kursare när man kommer tillbaka efter uppehållet. Givetvis finns det alltid en risk att man inte riktigt kommer in i "gänget" om man är ny i klassen, men den risken hoppas jag är liten.

Jag vet inte riktigt hur många som har tagit uppehåll i min klass, men den ser definitivt annorlunda ut än vad den gjorde på termin 1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar