lördag 26 maj 2012

Operation

Under SVK:n fick jag möjlighet att stå med vid en lång operation en dag. Det var intressant och roligt. Jag fick t.o.m. göra vissa saker själv. Dagen efter hade jag dock väldig träningsvärk i nacke och axlar. Det märks att jag inte är van vid den monotona arbetsställningen. Dessutom är det många som glömmer ergonomin i ivern att få operera.

Det har varit riktig sommarvärme i Stockholm de senaste dagarna. Tyvärr har jag haft heldagar på sjukhuset varje dag den här veckan, så jag har inte fått så mycket sol. Idag har jag däremot varit ute hela dagen och njutit av solen. Jag tog en promenad på Djurgården, men det blåste ganska mycket. Hoppas att det blir lika fint imorgon på Mors dag. Ikväll ska jag titta på ESC med några vänner. Vi får hålla tummarna för Loreen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Är en sistaårselev på gymnasiet och har nu sökt in på varenda läkarprogram i Sverige! Betygen ska statistiskt sett räcka till och jag hoppas att jag kommer in någonstans. Det jag dock undrar över med programmet (eller universitet överlag) är hur kurserna läses, läser man flera samtidigt eller bara några åt gången? Är det tungare kurser och svårare att plugga än på gymnasiet? Och sen undrar jag även vad du tycker och tror om arbetstiderna som läkare? Fixar man att ha ett socialt liv även som läkare eller måste man jobba konstant?
/Förhoppningsvis en blivande läkarestudent :)

ST-läkaren sa...

Hej!
Man läser en kurs åt gången hela tiden, åtminstone på KI. En del tycker att läkarprogrammet är svårare än gymnasiet och en del tycker tvärtom. Det beror lite på hur svårt man har för att lära sig mycket information på kort tid, som läkarprogrammet ofta handlar om. Åtminstone de två första åren på läkarprogrammet får man nog räkna med att plugga mer än på gymnasiet. Under de kliniska terminerna tycker många att det blir lite lättare.

Nutidens läkare kan absolut ha ett liv vid sidan av jobbet. Däremot får man räkna med att nästan alla läkare har obekväma arbetstider - kvällar, helger, nätter, jourer och långa arbetspass. En läkare kan jobba hela veckan och sedan gå på ett helgpass direkt, utan att räkna med att få sova särskilt mycket under helgen, då arbetsbelastningen ofta är hög. Det kan vara värt att tänka på innan man väljer specialitet. Vill man ha en jourtung specialitet måste man kunna prestera på topp trots stress och sömnbrist.

Men avskräcks inte av ovanstående om du verkligen vill bli läkare. :-) De flesta som är motiverade tar sig igenom utbildningen. Obekväma arbetstider kommer man nästan bara ifrån om man blir allmänmedicinare (och knappt då heller), men vill man jobba som läkare är det värt det.

Lycka till med ansökan till läkarprogrammet!

Skicka en kommentar