måndag 7 maj 2012

Hålla intressant föreläsning

Fråga: Hej! Snubblade över din blogg. Jag är ssk och föreläser för läkarkandidater och tänkte be dig om ett råd :). Hur skulle den ultimata föreläsningen vara upplagd: typ teoristund, grupparbete, reflektion? Ska prata om palliativ vård sett ur ett mångkulturellt perspektiv.
Tusen tack om du kan svara och glad påsk!

Svar: Hej! Ursäkta mitt sena svar. Jag har tyvärr haft ont om tid och inte hunnit sitta vid bloggen så mycket de senaste veckorna. Du kanske redan har hunnit ha föreläsningen, men jag ger lite åsikter ändå. Mycket av det jag påpekar är säkert självklarheter, men jag nämner dem ändå. :-)

Det ämne du ska prata om får inte bli för flummigt. Var konkret och berätta gärna utifrån de patientfall du själv upplevt. Akta dig för att låta fördomsfull, för det finns alltid personer som kan ta illa upp när mångkulturella perspektiv diskuteras. Undvik också att generalisera i stil med "I landet X tänker man så här ..." eller "I kulturen Y anser man att ...", eftersom det sällan går att generalisera så enkelt.

Försök att aktivera studenterna så mycket som möjligt. Prata gärna om teori först, där patientfall kan vara utgångspunkten. Ge sedan konkreta tips på hur man kan göra i olika situationer. Uppmuntra studenterna till att ställa frågor och komma med kommentarer under hela föreläsningen. Lägg gärna in små reflektionsstunder, då man kan sitta och diskutera med "bänkgrannen" i några minuter. Ha ett tydligt budskap och konkreta lärdomar, så att studenterna känner att de lärde sig något nytt och vettigt.

Lycka till med föreläsningen! (Ni läsare får jättegärna komma med era egna synpunkter!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar