måndag 16 augusti 2010

Frågor om läkarstudierna

Jag har fått några frågor om läkarstudierna, så jag tänkte svara på dem i ett gemensamt blogginlägg:

Hur svår är läkarutbildningen jämfört med gymnasiet?
Det beror helt på hur man är lagd. Läkarutbildningen handlar mycket om att lära sig en stor mängd fakta på kort tid. Det är däremot inte så svårt att förstå själva faktan. Om man läser sakta och har svårt att lära sig saker utantill, så kan läkarutbildningen bli tuff. Om man däremot har lätt för att lära sig nya saker och läser snabbt, så kan läkarutbildningen bli enklare. Generellt sett så tror jag faktiskt att jag la ner något fler timmar i veckan på att plugga under gymnasiet, eftersom jag var väldigt mån om att få höga betyg då. De flesta av mina kursare säger dock tvärtom: de pluggar mer på läkarutbildningen än på gymnasiet.

Går det att ha ett liv utanför läkarlinjen?
De första två åren (preklinterminerna) uppfattade jag själv som ganska tuffa. Det innebar att jag pluggade mycket och hade förhållandevis ganska lite fritid. Den kliniska terminen jag har läst har varit lugnare än preklin, så jag har hunnit med att ha en del fritid utanför läkarprogrammet. Generellt sett så har jag hört från äldrekursare att de kliniska terminerna inbjuder till mer fritid än preklinterminerna.

Får man betyg på läkarprogrammet?
Det finns bara två betyg på läkarprogrammet: godkänd och underkänd.

Vad krävs för att bli godkänd på tentorna?
Oftast krävs det 66 % rätt på tentorna. I något enstaka fall har det krävts 60 % rätt.

Vad är en dugga?
En dugga är ungefär som ett läxförhör. Duggan är antingen muntlig eller skriftlig och för att få godkänt på duggan krävs ofta 50-66 % rätt. Man måste ha klarat alla kursens duggor för att få skriva tentan.

Är det många som kör tentorna?
Det är lite olika. På någon tenta har en tredjedel kört, men på en annan tenta körde bara 5 % av kursen, så allt mellan 5-33 % är min egen erfarenhet. I vanliga fall tror jag att ungefär 20 % av tentanderna kör tentorna. De flesta brukar få godkänt på omtentan.

Vad händer om man får underkänt på en tenta? Blir man utkastad?
Om man blir underkänd kan man skriva omtentan, som brukar gå ett par månader efter den ordinarie tentan. Eftersom läkarutbildningen har intag både på våren och på hösten, så innebär det ofta att varje tenta går fyra gånger per år. Man får maximalt sex tentatillfällen på sig (i alla fall på KI). Efter det får man inte fortsätta på läkarprogrammet på samma universitet. Så med andra ord: du blir inte utkastad förrän du kört samma tenta sex gånger. Duggorna har däremot inga begränsningar i antalet försökstillfällen.

Är det många som hoppar av för att studierna är för tuffa?
Från min kurs hoppade ca 15 % av helt och hållet från läkarstudierna. Några hoppade av för att studierna var för tuffa och några hoppade av för att de kände att de hade valt fel utbildning.

Vad läser man under första terminen på läkarutbildningen på KI?
Man läser en introduktion till läkaryrket, cellbiologi, biokemi, lite anatomi, lite fysiologi och några kortare delar som rör bl.a. kemi, etik och vetenskapligt sökande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud, vad du är bra på att skriva, berätta...Merci!!!/Guzelle

Skicka en kommentar