tisdag 17 augusti 2010

Frågor om mig själv

Jag har fått lite frågor om mig själv, så därför tänkte jag passa på att svara på dem i ett gemensamt blogginlägg:

Hur kom du in på läkarprogrammet?
Jag kom in på betyg via BG-kvoten.

Vad hade du i slutbetyg från gymnasiet?
Jag hade 20,0.

Hur många gånger sökte du innan du kom in på läkarprogrammet?
Jag kom in på första försöket.

Vad hade du gjort om du inte kommit in på läkarprogrammet?
Svår fråga... Jag hade nog antingen läst till veterinär, jurist, barnmorska, ingenjör, ekonom eller lärare (alltså har jag ingen egentlig aning om vad jag hade gjort).

När bestämde du dig för att du ville bli läkare?
På mellanstadiet.

Om du inte hade kommit in i Sverige, hade du då kunnat tänka dig att åka utomlands för att läsa till läkare?
Om jag hade sökt flera gånger till läkarprogrammen i Sverige utan att komma in, så hade jag förmodligen övervägt att åka utomlands för att läsa.

Vad är det i läkaryrket som lockar dig?
Det är mycket med läkaryrket som lockar mig, men framförallt är det kombinationen av att få jobba med (och hjälpa) människor och att få en intellektuell stimulans och utmaning. Mitt intresse för människokroppen och för "detektivarbete" gjorde också att jag lockades till att bli läkare.

Vilken specialitet vill du ha i framtiden?
Jag har väldigt svårt för att bestämma mig för det just nu, så jag låter framtiden utvisa vad jag trivs bäst med. Just nu tycker jag att det mesta verkar intressant!

Vilken specialitet vill du inte ha?
Det var däremot en lättare fråga. Jag vill inte bli patolog, rättsmedicinare eller lab-läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar