onsdag 20 oktober 2010

En kort inblick i en dag med kardiologjouren

Vad ska hända på akuten idag? undrar jag när jag kommer dit en tidigt morgon. Min handledare kommer in lite försenad till läkarexpeditionen. Nattpersonalen rapporterar att det har varit en relativt lugn natt. Vi önskar dem en god sömn och de går av passet. Min handledare och jag läser igenom några gamla journaler. Jag kastar ett öga på sidan över akuta patienter. En ny patient har precis ploppat upp på dataskärmen. Bröstsmärta, står det. Jag tar det! Jag går ut och hämtar patientens mapp från sköterskeexpeditionen. Inne på läkarexpeditionen igen läser jag in mig på patienten. Hon har bara varit på sjukhuset en gång tidigare. Jag går ut och pratar med henne, gör några undersökningar, tar en artärblodgas och går tillbaka. Sjuksköterskan lämnar in ett EKG, som är normalt. Troponinerna är negativa. Efter samråd med min handledare beslutar vi att patienten kan skickas hem med lugnande besked. Hon har inte haft en hjärtinfarkt utan har en skelettmuskelinflammation. Patienten blir glad över beskedet, tackar vårdpersonalen och beger sig nöjd mot ytterdörren. Kandidaten ler både utombords och inombords. Det här är det bästa jobbet som kan tänkas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar