onsdag 27 oktober 2010

Ute i primärvården

Min sista VFU-vecka för den här terminen är förlagd till primärvården. Där trivs jag som fisken i vattnet! Jag har en bra vårdcentral och bra handledare. Redan första dagen fick jag ett eget rum, egna inloggningsuppgifter och egna internmedicinska patienter. Jag får varje dag ta anamnes och status på mina patienter i lugn och ro. Därefter kommer handledaren in och diskuterar patientfallet med mig. När vi är klara skriver handledaren ut ev. mediciner och jag dikterar journaler och remisser. Närmare läkaryrket än så kan man nog inte komma på termin 6.

Det roliga med att vara på vårdcentral är att det kommer så vitt skilda patienter: allt från bebisar med infektioner till 90-åringar med förmaksflimmer. Jag har redan under mina första dagar tagit bort några hudförändringar, biopserat, fryst vårtor, gjort allergiutredningar, justerat waran och insulin, känt på prostatakörtlar, tolkat EKG:n, gjort spirometriutredningar och mycket annat (med betoning på mycket). Det är faktiskt ganska stor skillnad mot det ibland väldigt sega avdelningsarbetet på sjukhuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar