söndag 24 oktober 2010

Skopienheten...

... vill jag inte jobba på. Jag var med en dag på gastroskopier och coloskopier och det är inget som lockar mig, kunde jag konstatera.

Min handledare var väldigt trevlig och pedagogisk, så jag uppskattade själva undervisningen väldigt mycket. Jag fick se en hel del intressanta fynd: allt från ulcus och esophagusvaricer till polyper, maligna tumörer och B-cellslymfom. Det var intressant att få se sådana fynd på riktigt och inte bara på bilder.

Det som gjorde hela upplevelsen jobbig var att se hur patienterna led under undersökningarna. Sjuksköterskan var dessutom alldeles för snål med sedering (lugnande mediciner), så patienterna fick lida mycket i onödan, kändes det som. Jag känner att jag inte skulle kunna stå ut med att utföra dessa undersökningar varje dag. Jag stod knappt ut under de timmar då jag var där.

1 kommentar:

Miss Kandidat sa...

Word... jag har också varit med på detta och förstår precis vad du menar. Skulle inte heller kunna göra dessa undersökningar varje dag.

Skicka en kommentar