fredag 31 december 2010

Medicinsk årskrönika 2010

Så här sista dagen på året sammanfattar jag mitt medicinår i en liten krönika:
  • Januari: Jag klarade den ökända preklintentan och preklinmuntan. Det kändes som ett stort steg på vägen till att bli läkare.
    Jag började den första kliniska kursen (internmedicin) på läkarprogrammet. Wohoo!
  • Februari: Jag började den första kliniska placeringen, som tyvärr inte var någon hit. Jag fick en otrevlig handledare och det var dålig stämning på avdelningen. Som tur var avskräckte det mig inte från att fortsätta plugga.
  • April: Medicinkursen avslutades för vårterminen, men skulle sedan fortsätta på hösten. Jag klarade alla mina duggor under våren.
  • Maj: Jag läste en jättebra kurs om perinatologi.
  • Sommaren: Det var underbart att vara ledig efter en hektisk vår! 
  • Hösten: Jag läste inspirerande kurser i dermatologi, geriatrik och infektion. Alla duggor gick bra.
    Jag var på KI:s 200-årsfest i Globen.
  • December: Jag klarade den stora internmedicintentan.
    Jag gick på Medicinska Föreningens Luciabal. Väldigt trevligt!
Sammanfattningsvis har jag lärt mig väldigt mycket under det gångna året - både teoretiskt och praktiskt. Jag har fått en bra inblick i läkaryrket och har lyckats bra med mina studier.

Gott nytt år till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar