onsdag 8 december 2010

OSCE-prov

Igår hade jag mitt OSCE-prov (Objective Structural Clinical Examination) på medicinkursen. För den som inte vet vad det är så kan jag berätta att OSCE-provet är ett muntligt och praktiskt prov, som är indelat i olika stationer med olika kliniska eller teoretiska uppgifter. Provet som jag gjorde igår var indelat i sex olika stationer. På medicinkursen kan stationerna innehålla följande:
  • A-HLR (obligatorisk station som alla måste klara för att få godkänt)
  • Geriatrik eller Klinisk farmakologi (t.ex. skriva recept, undersöka läkemedelsinteraktioner, utföra MMT-test)
  • Infektion (t.ex. ett patientfall, livkoranalys)
  • Dermatologi (t.ex. patientfall)
  • Primärvård (t.ex. årskontroll av diabetes, waranordination)
  • Internmedicin (t.ex. bukstatus, beskriva blåsljud, tolka blodgas, patientfall)
För att få godkänt krävdes godkänd A-HLR och max en underkänd station av de övriga fem stationerna. Jag fick godkänt på alla mina sex stationer, vilket var jätteskönt! Jag tror att de flesta i min klass blev godkända. Jag var förstås lite stressad innan provet började, men när jag väl hade satt igång med provet så var det faktiskt ganska roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar