lördag 20 augusti 2011

Byta till svensk läkarutbildning från utlandet

Fråga: Hej,

Jag är 19 år och har länge velat plugga till läkare. Dock faller det hela på mitt gymnasiebetyg som snittar på ungefär 14.6..jag gick naturvetenskapligt program med komplett betyg.

Jag har funderat på att kanske söka mig utomlands för att kunna plugga till läkare. Är det HELT kört för mig att plugga till läkare i Sverige? Ifall jag börjar (i ett EU land) läkarutbildning utomlands, kan jag sedan överföra mig till en läkarutbildning i Sverige? Hur funkar det?

Tack på förhand, hoppas verkligen på svar från en sån pålitlig läkarstudent du verkar vara.

Med vänlig hälsning

Svar: Hej! Det är inte kört för dig att plugga till läkare i Sverige. Du kan läsa upp betygen på Komvux och sedan söka in via betygskvoten, men då krävs säkerligen MVG i alla ämnen för att komma in. Du kan också skriva högskoleprovet för att söka in via HP-kvoten och via intervjuantagningen på t.ex. KI. I slutändan krävs dock höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet för att komma in på läkarprogrammet i Sverige. Det krävs även höga betyg för att komma in i länder som Danmark och Norge. Däremot kan du söka till t.ex. Tjeckien och Slovakien, där det endast krävs godkända betyg (betygspoängen kvittar så länge alla betyg är godkända) och godkänt antagningsprov för att komma in. Enligt vad jag har hört är antagningsproven relativt lätta om man repeterar gymnasiekunskaperna i biologi, kemi, matte och fysik innan proven skrivs. Du hittar mer information om läkarprogrammen i Sverige och utomlands, antagningsstatistik och användbara länkar på sidan läkarstudent.se.

I teorin går det att byta till läkarutbildningen i Sverige om man studerar utomlands, men i praktiken brukar det vara väldigt svårt. Att det är svårt beror på att läkarprogrammen i Sverige redan är väldigt fulla av studenter. Om det trots allt finns en ledig plats, så prioriteras läkarstudenter som pluggar i Sverige före utlandsstudenterna i byteskön (och det finns alltid läkarstudenter i Sverige som vill byta studieort). De studenter som jag vet har kommit in i Sverige efter att först ha studerat utomlands, har kommit in via de vanliga sökvägarna (d.v.s. genom betyg, högskoleprov eller intervju) och sedan tillgodoräknat sig studierna från utlandet. De har med andra ord blivit antagna till termin 1 i Sverige, men direkt efter antagningen fått byta till en högre termin (vilken termin man får byta till beror förstås på hur många terminer man läst utomlands).

Även om det är svårt att komma in på läkarprogrammet i Sverige och nästan omöjligt att byta till Sverige från utlandet, så behöver man inte ge upp läkardrömmen. De jag känner som studerar till läkare utomlands (bl.a. i Norge, Danmark, Polen, Ungern, Tjeckien och Rumänien) trivs jättebra med sina utbildningar och har snabbt gjort sig hemmastadda i sina nya hemländer.

Du får gärna skriva igen om du har fler frågor. Ge inte upp din dröm!

2 kommentarer:

Julia sa...

Hej! Sitter och läser lite trådar/bloggar på nätet om överflytt till Sverige eftersom jag själv läser femte terminen i Odense, Danmark och funderar på att söka över till Linköping. Jag vill bara flika in lite i ditt svar här för att göra tjejen som frågade glad :)
När man söker till Danmark söker man inte bara på betyg, utan i två olika kvoter. 50% kommer in på betyg, 50% kommer in via kvot 2 som innebär ett prov(liknande högskoleprovet), och 8 mini-intervjuer. Det kan låta kämpigt, men vill man så ska man inte ge upp hoppet. Jag åkte hit på de testerna och är en av 300 som kom in av 1700 sökande. Så det går, även som svensk!
Och överflytt är inte omöjligt. Jag har själv flera studiekamrater som fått flytta över till Linköping, när folk hoppat av därfirån. Det är inte lätt, men även där får man inte ge upp.
Så kämpa på och tänk på vad jag sagt. Danmark kan ju vara ett jättebra alternativ. Odense är en kanon-stad och utbildningen är riktigt bra!
Hoppas jag inte trampade på några tår, ville bara hjälpa till!
Kram på er framtida kollegor!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Skicka en kommentar