fredag 5 augusti 2011

Om att komma ihåg det man läser på läkarprogrammet

Fråga: Hej. Denna blogg är verkligen läsvärd och definitivt en inspirationskälla. Läste igenom de flesta inläggen och jag blir bara säkrare på min dröm, att bli en läkare. Det har verkligen gått bra för dig :), och min fråga gäller din studieteknik. Hur studerar du som bäst, har du bra tips eller någon bra planering. Motivationen har jag verkligen och jag är stolt nog att säga att jag har mvg i det mesta, (Natur-Natur), men det är verkligen mycket och så fort man får en kurs överstrykt är den redan bortglömd. Det jag gör är att vara med på lektionerna, läsa igenom det när jag går hem, sammanfatta det, gör efterforskningar för att verkligen förstå det. Men jag är ändå inte nöjd med denna studieteknik då det leder till att det mesta glöms bort och jag känner att det inte kommer hålla i längden då jag byter studieteknik hela tiden. Tacksam för svar :)

Svar: Hejsan! Jag känner igen mig i det du beskriver. På gymnasiet glömde jag också bort ganska mycket av kurserna så fort de var avslutade. Jag kände mig, liksom du, orolig över att inte komma ihåg allt viktigt när jag började läsa på läkarprogrammet. Men på läkarprogrammet har jag ändå kommit ihåg det jag behöver. :) Dels bygger kurserna på läkarprogrammet vidare på tidigare kurser på läkarprogrammet, så man "tvingas" komma ihåg det man läst tidigare. Dels är det lättare att komma ihåg all information eftersom man vet att det är relevant för hela yrkeslivet.

Jag brukar plugga genom att repetera informationen ofta. Jag läser igenom anteckningarna samma dag som föreläsningen, helgen efter, någon månad efter och strax innan tentan. Dessutom brukar jag repetera anteckningarna även efter att tentan är skriven. Ett annat bra sätt att lära sig på är att plugga ihop med några kursare, förhöra varandra och förklara för varandra. Då kan man både lära ut och lära sig något nytt. :) Man kan också komma ihåg mer information genom att skriva ner, sammanfatta och rita det man har lärt sig. En del kursare pluggar också genom att läsa på gamla tentor (som ligger ute på kursens hemsida) eller genom att skriva egna frågekort och förhöra sig själva på.

Jag tror inte att du behöver oroa dig - när du väl börjar på läkarprogrammet så kommer du att hitta en inlärningsstil som passar just dig. Dessutom kommer det viktigaste att upprepas flera gånger under läkarprogrammet så att man inte glömmer det. Lycka till!

1 kommentar:

S sa...

hej! ska börja läkarutbildningen nu och är jätte nervös och orolig inför studierna. Hur antecknar man?? ska jag anteckna allt som föreläsaren går igenom?? hur vet jag vad som är viktigt att anteckna??

och när det kmr till studierna, när är det bra att börja plugga inför kommande tenta??

är du jätte snäll och svarar utförligt på dessa frågor, och ge all tips du har för en nybliven läkarstudent

tack på förhand :D

Skicka en kommentar