onsdag 17 augusti 2011

Litteratur på termin 1

Fråga:Hej! Tack för en intressant och inspirerande blogg. Jag har precis fått reda på att jag kommit in på läkarprogrammet på KI till hösten och nu när den värsta glädjeyran lagt sig undrar jag om du kan ge mig lite tips eller råd inför första terminen. Vilken litteratur rekommenderar du att man köper? Finns det något man kan läsa i förväg för att få lite blodad tand? Hur fungerar din studieteknik? Är det något specielt du tycker kan vara bra att veta? Tack på förhand!

Svar: Hej och tack för de vänliga orden! Grattis till platsen på läkarprogrammet! Den första terminen rekommenderar jag framför allt att du köper boken "Biochemistry" av Champe et al och en anatomisk atlas. De flesta brukar välja en anatomisk atlas av Netter eller Sobotta. Utöver det brukar många köpa en bok som heter "The Cell" och en fysiologibok, men de tyckte jag inte var nödvändiga. (Jag köpte dem, men läste inte så mycket i dem.) Många föreläsningar är så pass bra att det räcker med att läsa på föreläsningsanteckningarna. Vänta till terminsstart innan du köper några böcker, så kan du själv känna efter om du tycker att du behöver några.

Om du redan nu vill läsa på lite inför terminsstart så rekommenderar jag duggasammanfattningarna från termin 1, som bl.a. några kursare till mig har skrivit. Du hittar dem här: Duggasammanfattningar.

Min studieteknik skrev jag lite om här: Om att komma ihåg det man läser på läkarprogrammet och Fråga om att komma ihåg allt man läser. :) Hoppas att det kan vara till lite hjälp. Jag tror, som tidigare sagt, att det är viktigt att upprepa informationen ofta för att komma ihåg den.

Det som kan vara bra att veta i början av utbildningen är att det kan ta lite tid att hitta en bra studieteknik, att studierna skiljer sig lite från gymnasiestudierna och att man inte kan lära sig allt på läkarprogrammet. Det tar ofta ett tag innan alla studenter har hittat sina "platser" i klassen. Det kan i början verka skrämmande med så många nya människor som det är på läkarprogrammet, men rätt snart brukar man hitta nya kompisar. En del studenter vill till en början visa sig duktiga (eller duktigast) och försöka hetsa upp stämningen och stressen bland de andra studenterna, men det beteendet brukar minska efter första terminen.

Skriv gärna igen om det är något mer du undrar över och lycka till på T1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar