torsdag 18 augusti 2011

Dockor eller preparat?

Igår upptäckte jag att tidningen tog upp diskussionen kring om dockor eller preparat (=liken efter personer som skänkt sina kroppar till dissektioner) ska användas på läkarutbildningens anatomistudier. På KI har vi haft många dissektioner där vi både självständigt och med hjälp av tutorer har fått utforska människokroppen. Jag tycker att jag lärde mig väldigt mycket genom att faktiskt titta i en riktig kropp. Samtidigt har jag sett några av simulatorerna, som används på andra universitet och jag tyckte att de fungerade som ett bra substitut. Det kostar ändå en hel del att ha riktiga dissektioner och det kräver mycket tid i anspråk (både för studenter, lärare och tutorer). Dessutom ser inte det formalinindränkta preparatet ut exakt som en levande människas kropp. Anatomistudier på människokroppar kan dessutom indirekt göras via obduktioner och kirurgiska ingrepp, som alla läkarstudenter ju är med på under grundutbildningen. Dock ser jag det som en fördel att jag fick möjlighet att studera riktiga människokroppar på KI:s anatomikurser.

Det bästa vore kanske om alla studenter kunde få alternera mellan dissektioner, simulatorprogram och platsmodeller, men den lösningen skulle nog bli för dyr. Oavsett vilken metod som används tror jag dock att läkarstudenterna blir bra på anatomi! Dessutom kommer kunskaperna att repeteras och byggas på under AT och ST, så som läkare kommer man ändå få adekvata kunskaper.

Vad tycker ni andra läkarstudenter? Hur har ni studerat anatomi och vilket sätt föredrar ni?

5 kommentarer:

Frida sa...

Jag har gått två terminer i Linköping och vi har haft dissektioner på extermiteterna, i övrigt inte så mycket mer. Personligen kan jag tycka att det tar mycket tid och inte så mycket kunskap i gengäld, även om det är intressant. Det man lär sig på ett tydligt sätt är ju dock att människor inte helt ser ut som anatomimodeller: det finns variationer, man har olika mycket fett osv.
Jag skulle kunna tänka mig att använda mer modeller, om de inte är som de vi just nu har tillgång till: i hårdplast och utan möjlighet att kolla på olika lager av muskler och liknande.

Anonym sa...

Jag tror på kombination av olika...

T2

Dr.Eddie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

# Dr. Eddie

I Lund har vi dissektioner både T4 och T5. Innan dess får man väl bara se en Hjärna i slutet av T2. På T2 och T3 har vi plastmodeller.

Andréa sa...

Jag pluggar i Köpenhamn. Vi hade dissektion när vi läste rörelseapparaten, huvud/hals och nervsystemet. Jag tyckte mest det var slöseri med tid för jag är inte särskilt praktiskt lagd och tyckte det var svårt att ta sig igenom hud och fettlager. Det blev inte så mycket lektionstid över till att hitta strukturer och identifiera dem så jag lärde mig inte särskilt mycket under de timmarna. Däremot har vi också både en torr och en våt studiesamling där alla strukturer är framdissekerade så man inte behöver göra grovjobbet själv, utan kan ägna sig helt åt att studera anatomin, det gav mycket mer.

Skicka en kommentar