måndag 15 augusti 2011

Komma in via högskoleprovet

Fråga: Hej, hittade precis din blogg och blev sjukt inspirerad! Jag själv har precis gått ut första året på gymnasiet (natur) och kan knappt vänta tills jag får söka in på läkarlinjen. Det är min strörsta dröm, men även om mina betyg inte är dåliga så är de inte bra heller. jag har lite över VG som snitt, men 22,5 är väldigt svårt få och det är redan kört för min del eftersom jag har fått VG i alla ämnen utom 1 MVG. Ja försöker mitt bästa i skolan som nästan tar kol på mig, men jag är lite bekymrad över att jag kommer få svårt att komma in på läkarprogrammet. Högskoleprovet vet jag ger en chans och det är väl det jag kommer att få satsa på, men jag har hört att det ska vara ett väldigt svårt prov med ont om tid. Har du något plugg-tips inför högskoleprovet? Vet du någon som kom in på läkarlinjen med vg i snitt? (genom högskoleprovet)?

Gillar din blogg! Spännande att läsa dina äldre inlägg och om dina praktiska veckor. Jag hoppas det verkligen går bra för dig och lycka till!

Tack på förhand!
Mvh

Svar: Hej! Jag vet många personer som har haft VG i snitt på gymnasiet och som kommit in på läkarprogrammet via högskoleprovet. De studenterna klarar studierna ungefär lika bra som de med maxbetyg från gymnasiet, så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Det kan vara bra att träna på gamla högskoleprov (du hittar dem här) innan man skriver det riktiga provet för första gången. Skriv ut gamla prov och träna på dem precis som om du skrev dem på riktigt (d.v.s. skriv ett delprov åt gången och använd endast den tidsram som är tillåten på det riktiga provet). Det kan också vara bra att skriva högskoleprovet flera gånger, eftersom resultatet brukar bli bättre ju fler gånger man skriver provet. Jag har även hört att en del personer har gått med i olika internetbaserade träningsprogram inför högskoleprovet, och på så sätt fått bättre resultat på det riktiga provet. Och som på alla andra prov gäller förstås tipsen att sova ordentligt innan provet, äta ordentligt på morgonen och på rasterna, fokusera på uppgifterna och försöka lägga nervositeten åt sidan.

Angående svårighetsgraden och tidspressen på högskoleprovet, så finns det förstås olika åsikter beroende på vem man frågar. En del tycker att proven är ganska enkla och att tiden är alldeles tillräcklig, medan andra tycker att proven att jättesvåra och stressiga. Om man har lätt för att läsa snabbt på svenska och engelska, lätt för matematik och om man har ett bra svenskt och engelskt ordförråd, så brukar proven upplevas som enklare.

Om du får ett bra resultat på högskoleprovet kan du söka till intervjuantagningen på t.ex. KI:s läkarprogram, vilket ökar möjligheten att bli antagen på utbildningen. Det finns även andra vägar in på läkarprogrammet, som att läsa upp betygen på Komvux eller att läsa läkarprogrammet utomlands (i många länder är det betydligt enklare att komma in på läkarutbildningen än i Sverige).

Lycka till och ge inte upp din dröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar