tisdag 20 september 2011

Intressanta patientfall

Förra skolveckan avslutades med föreläsningar och seminarium. Några psykiatriker berättade om olika sjukdomar och patienter de mött under yrkeslivet. Det var verkligen intressant att höra, men samtidigt lite skrämmande. Det finns så mycket märkliga och otrevliga sjukdomar hjärnan kan åstadkomma. En del patienter kan t.ex. vara övertygade om att de har bytt kropp med någon annan, att de hör demoner, att de måste ligga på ett särskilt sätt i sängen för att inte dö, att de är förföljda av otäcka varelser o.s.v. Det går nog knappt att föreställa sig hur det skulle kännas att ha de upplevelserna.

Den här veckan är min tredje vecka på psyk-avdelningen. Jag ska få börja ta lite mer ansvar nu än vad jag gjorde de två första veckorna, vilket känns spännande. Dessutom känner jag att jag börjar få lite mer rutin på hur man skriver journaler inom psykiatrin och hur man gör en grundläggande psykiatrisk status.

Helgen som gått har jag bara varit ledig och lagt psykiatriböckerna åt sidan. Jag hade besök hela helgen, vilket var väldigt trevligt. Jag passade på att utsätta mina gäster för några hembakade kakor, som uppskattades mycket. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att baka. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar