onsdag 21 september 2011

Projektarbete om hjärnan

Fråga: Hej! Jag läser just nu tredje året på den naturvetenskapliga linjen och ska sätta igång med projektarbetet. Jag har själv siktet inställt på att plugga vidare till läkare och att göra det på KI vore en dröm, därför blev jag väldigt glad när jag hittade din blogg nu idag! Jag undrar om du möjligtvis skulle kunna ge mig några förslag/tips/idéer till vad jag skulle kunna tänkas göra för projektarbete? Jag är inne på att göra något om hjärnan för den intresserar mig väldigt mycket. Beroenden, någon annorlunda och ovanlig diagnos, trauman och vad som händer i hjärnan när man råkar ut för det... Vore oerhört tacksam för lite tips eller inspiration! Kram :)

Svar: Hej! Jag tycker att du har valt ett spännande område! Det finns jättemånga intressanta tillstånd och sjukdomar i hjärnan, så jag vet knappt vart jag ska börja. Jag ska ge några exempel på olika tillstånd, men det finns förstås mycket mer att skriva om:

- Huntingtons sjukdom ("Danssjukan")
- Prionsjukdomar (t.ex. Creutzfeldt-Jacobs sjukdom som även kallats för galna-ko-sjukan)
- Demenssjukdomar (t.ex. Frontotemporal demens som drabbar ovanligt unga patienter)
- Stroke
- Personlighetsstörningar (t.ex. borderline)
- ADHD
- Psykoser (kan t.ex. innefatta vanföreställningar och hallucinationer)
- Fobier (t.ex. social fobi eller spindelfobi)
- Tvångssyndrom (t.ex. rädsla för bakterier som leder till rituellt tvagning)
- Alkohol-, tobak- eller drogberoende
- Sömnstörningar (finns många olika att välja mellan)
- Hortons huvudvärk (sägs vara en av de värsta smärtor man kan uppleva)
- Cerebral pares
- Epilepsi

Det finns förstås många olika frågor man skulle kunna fokusera på i ett projektarbete, som t.ex. hur sjukdomarna uppstår eller hur de behandlas.

Hoppas att du fick lite inspiration till ditt arbete! Om någon annan har något bra förslag på projektarbete med anknytning till hjärnan, så skriv gärna en kommentar till inlägget. :)

1 kommentar:

Fredrik sa...

Trigeminusneuralgi är ju också en intressant diagnos!

Skicka en kommentar