lördag 24 september 2011

Stressad över att inte ha kommit in på läkarprogrammet

Fråga: Hej!
Jag är 28 år gammal och inte kunnat hinna bli klart me gymnasie utbildning ännu, och varför ja blev så försent e att ja jobbade och gift mig och har ett barn, så just nu går jag på min sista termin på en av stockholms folkhögskolor och min syfte är att gå ditt för att bara kompletera och höja upp min gamla betygsdokument och kunna ha ett bra slutlig gymnasie betyg, men samt ja känner mig jätte depremerade och väldigt sårad igenom mig för att ännu ja hann inte fylla upp min dröm och komma in till läkare utbildning de e min dröm att bli läkare och kunna hjälpa människor, men hur ja vet faktist inte?, så hoppas att ni kan hjälpa mig för att ja lovar ja känner så ensam igenom mig själv eftersom alla mina vänner som har pluggat me mig e redan inne i läkare linj , men inte här i utom land som polen holland, norege danmark, så hoppas att ni kan ge en bra råd som gör att ja ger inte upp!
mvh

Svar: Hej! Mitt bästa råd till dig är att kämpa vidare med att komplettera dina betyg och inte ge upp din dröm! Det är många som någon gång känt att studierna går trögt, att man inte kommer någon vart och att man önskar att saker och ting gick fortare. Du har dock hunnit med att göra mycket annat i livet (som t.ex. att få barn), vilket många på läkarprogrammet inte har hunnit. Var stolt över de erfarenheter du har och oroa dig inte över att dina vänner kommit in på utbildningen före dig. Det är inte ovanligt att läkarstudenter är "lite äldre" och har barn när de börjar plugga, så du behöver inte känna dig ensam. Ett annat bra tips är att skriva högskoleprovet varje termin, eftersom man brukar få bättre hp-resultat ju fler gånger man skriver provet. Det finns t.ex. utbildningar över internet där man får möjlighet att träna på uppgifter inför högskoleprovet.

Om du inte lyckas komma in i Sverige, så kan du söka till en läkarutbildning utomlands där det brukar vara lättare att komma in. Vissa länder har intagningsprov som är relativt lätta att klara. Jag vet inte vad du har för möjligheter när det gäller att flytta utomlands, men eftersom du har barn kan det kanske bli svårt. Dessutom brukar det kosta mer pengar att studera utomlands p.g.a. terminsavgifter, vilket förstås kan begränsa möjligheterna till att läsa utomlands.

Om du har väldigt svårt för att klara de betygskrav och högskoleprovresultat som krävs för att komma in på läkarprogrammet, så kanske det kan vara ett alternativ att söka någon annan, "liknande" utbildning. Man kan t.ex. förbättra livet för andra människor inom yrken som sjuksköterska, audionom, logoped eller socionom, även om det inte är detsamma som att vara läkare. Men om du verkligen vill bli läkare, så kämpa på och ge inte upp dina studier!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar