tisdag 6 september 2011

Psykiatri

Andra dagen på psykiatrin är avslutad och hittills är jag väldigt nöjd med placeringen. Jag går med en trevlig och empatisk underläkare, som har ett gediget intresse för psykiatri och sina patienter. Det är inspirerande. Samtidigt är det väldigt speciellt att vara på psykiatrin. Det är låsta dörrar nästan överallt, alla bär överfallslarm och personalen instrueras i att aldrig ha patienterna bakom ryggen. Det är dock viktigt att poängtera att långtifrån alla patienter är farliga.

Efter två dagar på psykiatriavdelningen inser jag också att några tunga veckor väntar framöver. Jag kommer att få höra många tragiska människoöden om övergrepp, mobbning, självmordsförsök, psykoser, instabila familjeförhållanden etc. Men jag kommer också att se människor som blir piggare, friskare, gladare, stabilare och som kan återvända till ett bra liv utanför sjukhuset.

1 kommentar:

ordsallat sa...

Åh, psykiatri!
Hoppas verkligen det blir bra, det är en sån placering som kan bli både jättebra och jättedålig beroende på var man hamnar. Låter som det har börjat bra i alla fall. Själv hade jag turen att komma till ett bra ställe, och sen blev jag visst kvar... :)

Skicka en kommentar