torsdag 2 februari 2012

Gyn/obs-duggan godkänd

Jag klarade gyn/obs-duggan, vad skönt! Imorgon väntar en dag med seminarium i kliniska genetik och PU-diskussion om etik. Jag tror att det kan bli en väldigt intressant dag. Det finns mycket etiska aspekter att diskutera kring gynekologi, obstetrik och klinisk genetik.

Efter att ha lämnat sjukhuset idag gick jag en lång promenad på Djurgården tillsammans med en kompis. Det var vackert, men kallt. Nu står termometern på -12 grader och det snöar lite smått. Det verkar som om vintern kom till Stockholm till slut. :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Julia sa...

Hej!

Jag har några frågor om läkarutbildningen. Bortsett från kunskaperna man får genom läroböckerna när i utbildningen får man lära sig ta prover, sätta nålar, ge sprutor, mäta blodtryck, lära sig sy och lyssna på hjärta/lungor m.m? När det gäller sådana saker vad lär man sig först under de två första åren? Är det typ blodtryck och lära sig att sticka?

ST-läkaren sa...

Tack så mycket! :-)

Julia: Under det första året får man lära sig basalt ur man lyssnar på hjärta och lungor, tar blodtryck och tar prover. Hur mycket man lär sig beror lite på hur bra undervisningen är ute i primärvården. I slutet av termin 4 får man lära sig mer noggrant om hur man tar prover, ger sprutor, sätter nålar, mäter blodtryck och lyssnar på hjärta och lungor. Under termin 8 får man lära sig lite mer om hur man sätter nålar (i samband med anestesikursen). Samma termin får man även lära sig att sy. Läkarprogrammet är dock inte så inriktat på att vi studenter ska lära oss att ta blodprover och sätta nålar, eftersom det ofta tillhör andra yrkesgruppers arbetsuppgifter.

Anonym sa...

Hej! Jag har fobi för sprutor och nålar men skulle vilja bli röntgenläkare eller arbeta inom psykiatrin. Är detta ett hinder som gör att jag inte kan gå läkarutbildningen?

//Anna

ST-läkaren sa...

Hej! Nej det tror jag inte är ett hinder, eftersom man på läkarprogrammet helt enkelt blir tvungen att hantera sin rädsla. Jag var själv inte särskilt förtjust i sprutor och nålar innan läkarprogrammet, men blev snabbt tvungen att vänja mig. Nu är jag inte ett dugg rädd längre. :-) Du ska dock vara medveten om att du kommer att stöta på många nålar och sprutor innan du är röntgenläkare eller psykiatriker, och inom de specialiteterna finns också en hel del nålar. Lycka till!

Skicka en kommentar