söndag 5 februari 2012

Tips inför T8

Fråga: Hej!
Jag har precis börjat termin 8 på KI och skulle vilja ha lite tips om litteratur. Jag skulle även vilja ha tips inför tentan.
Tack på förhand!

Svar: Hej! Under kirurgiterminen lånade jag boken "Kir." på biblioteket och tyckte att den var ganska bra. Jag fick även låna några böcker av sjukhuset under urolog- och anestesiplaceringen, men kommer tyvärr inte ihåg vad de böckerna hette. Jag minns att vi använde oss av en tunn, svensk bok om anestesi. Under ortopedin läste jag boken "Akut ortopedi" och den var väldigt bra. Jag läste dock mest ur föreläsningsanteckningarna och använde böckerna mer som ett komplement. Jag tror att de flesta gjorde likadant.

Inför tentorna råder jag dig framförallt att läsa på föreläsningsanteckningar och seminarieanteckningar och att komplettera med böcker i de fall föreläsningsanteckningarna är dåliga eller ofullständiga. Jag vill också tipsa dig om att läsa mycket på gamla tentor (både på de skriftliga, praktiska och muntliga tentorna) för att få en uppfattning om vilken nivå som krävs. Många ämnen återkommer dessutom i tentorna, så det kan vara en bra idé att läsa igenom ganska många tentor för att se vilka frågor som verkar viktiga och återkommande.

Lycka till med studierna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag funderar på att utbilda mig till läkare, men oroar mig för att jag har ADHD/ADD. Vilka problem anser du att en person med detta kan ha som läkare?

Jag har behörigheten och har skrivit 2,0 på HP, så jag kommer in, men frågan är om jag kan bli en bra läkare? Som läkare har man ju trots allt mycket ansvar ... Jag vill inte bli läkare om jag inte är säker på att jag kan bli en bra läkare.

De problem jag ser är att jag skulle kunna göra misstag vilket skulle kunna resultera i allvarliga konsekvenser för andra människor.

Skicka en kommentar