tisdag 28 februari 2012

Kejsarsnitt

Gyn/obs-kursen börjar gå mot sitt slut. Nu känner jag mig säkrare på undersökningarna än vad jag gjorde vid förra inlägget. Det roligaste under kursen har varit obstetriken, då jag bl.a. fick assistera vid ett par kejsarsnitt. Jag fick stå i op-såret och hjälpa till med att få ut barnet, bränna kärl, hålla hakar och sy. Det var en väldigt häftig upplevelse!

Jag har även varit med vid några förlossningar, både komplicerade och okomplicerade. Även om jag redan hade sett några förlossningar innan gyn/obs-kursen, så var det förstås jätteroligt att få vara med på fler. Ett annat moment som var roligt var att få känna på gravidmagar. :-) (Meningen med det var att känna efter hur barnet låg och om huvudet var fixerat.)

Tyvärr såg jag förstås en hel del tråkiga saker också, som missfall, sjuka foster/barn och gyn-cancrar. Den gynekologiska specialiteten handlar verkligen om liv och död!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar