måndag 6 februari 2012

Tips inför T9

Fråga: Hej!
Är utbytesstudent och börjar 9 terminen på KI nu i januari. Undrar om du skulle kunna skriva vilka
böcker man behöver under terminen? Finns det någon site med anteckningar eller läser de flesta böckerna? Tentatips? Skulle vara jättetacksam över din hjälp!

Svar: Hej! Under psykiatriplaceringen fick vi låna boken DSM-IV av kursledningen, så jag köpte ingen annan bok. Jag tyckte att jag klarade mig bra med låneboken och föreläsningsanteckningarna från psykiatrin.

Under ÖNH fick vi flera olika böcker och kompendier gratis, så jag kände inget behov att att köpa någon bok där heller. :-)

Under ögonmomentet köpte jag boken "Ögonboken" av Kugelberg och Ygge. Den boken rekommenderar jag dig verkligen att köpa, eftersom den riktar sig till studenterna på KI. Den innehåller allt man behöver lära sig på ögonkursen och är väldigt bra (de flesta studenterna läste boken från pärm till pärm). Seminariefallen är dessutom upplagda efter den boken.

Under beroendekursen fick vi så bra föreläsningsanteckningar att jag inte kände något behov av att köpa någon bok.

Under neurologikursen lånade jag boken "Neurologi" av Fagius och en bok om akut neurologi, som jag tyvärr inte minns namnet på. Jag kan verkligen rekommendera dig att låna eller köpa dessa böcker, även om föreläsningsanteckningarna ofta var bra. Det kändes nämligen bra att kunna gå till böckerna för att läsa på de krångligare delarna av neurologin.

Inför tentan rekommenderar jag dig framförallt att läsa föreläsningsanteckningarna, ÖNH-kompendierna och Ögonboken. Jag tycker också att du ska läsa igenom många gamla tentor (särskilt de från de senaste åren), eftersom tentan är lite speciellt upplagd med MEQ-frågor och primärvårdsperspektiv.

Hoppas att du trivs med utbytesstudierna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar